PdF:De2KC_UDS Úvod do starověku - Informace o předmětu
De2KC_UDS Úvod do starověku
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Bohuslav Klíma, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Bohuslav Klíma, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání a prohloubení základních vědomostí o dějinách starověkých říší Předního východu, dále Řecka a Římského impéria, spolu s pochopením složitých souvislostí jejich vzniku, rozkvětu i zániku. Práce v semináři bude vycházet ze samostatného studia doporučené literatury, o níž budeme diskutovat.
- Osnova
- Nejstarší dějiny Mezopotámie. Říše Babylonská, Asyrská, Perská + kultura. Říše Chetitů, Urartejců, Médů a Lýdů + kultura. Dějiny Palestiny a Foinikie + kultura. Dějiny Egypta + kultura. Souvislosti a diference: minojská a mykénská civilizace – dědictví staroorientálního vývoje v Evropě; počátky vývoje antiky: míra historické kontinuity a zlomu v tomto procesu; evropská vývojová specifika v nejstarší etapě psané historie Vývoj v Řecku temného a archaického období. Od rodové společnosti ke státu (proměny institucí rodu v orgány státu, zvláště na příkladu Athén a Sparty). Příčiny a přínos velké řecké kolonizace. Od oligarchie k demokracii v Athénách (8.-konec 6.stol.) Specifika zřízení a společnosti Sparty. Stručný pohled na vývoj Korinthu a Théb. Klasické období řeckých dějin (demokracie ve starověku a dnes; Řecko a Persie – dějinný protiklad? Řecká kultura a její role v dějinách Evropy; mytologie Řeků jako zdroj umělecké inspirace staletí) Příčiny a řešení krize póleis. Helénismus jako epocha řecko-orientální civilizační syntézy. Starověk v západním Středomoří: Etruskové, Karthago. Počátky Říma – legendy a skutečnost. Archaické období římských dějin ve světle moderní historiografie. Vysvětlení základů římského republikánského zřízení v tzv. serviovských reformách. Zřízení římské republiky, vývoj její společnosti, otázka míry demokracie ve starém Římě; růst impéria v době republiky a krize republikánského zřízení. Problémy římského republikánského zemědělství. Budování principátu od Octaviana Augusta po Hadriana. Imperium Romanum na vrcholku své existence (způsob života, kultura). Římané a naše území do markomanských válek včetně. Vysvětlení pojmu všeobecná krize římského impéria. Doba vojenských císařů. Dominát a jeho reformy jako snaha o řešení krize. Kolonát. Středověkotvorné procesy na území římské říše. Římský stát a křesťanství (šíření po impériu, příčiny pronásledování, spolupráce křesťanské církve a římského státu od doby Constantina I.) Římané a barbarský svět od 3. do 6. století n l. (po příchod Langobardů do Itálie).
- Literatura
- Burian, J.: Římské imperium. Praha 1994.
- Dějiny světa ( Larousse). Praha 1997.
- Ceram, C. V.: Oživená minulost. Praha 1971.
- Bednaříková, J.: Stěhování národů. Praha 1997.
- Burian, J. - Oliva, P.: Civilizace starověkého středomoří. Praha 1984.
- Pečírka, J.: Dějiny pravěku a starověku. Praha 1979.
- Baines, J. - Málek, J.: Svět starého Egypta. Praha 1996.
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek, diskuse a referátů z odborné literatury.
- Metody hodnocení
- Předmět bude ukončen ústní zkouškou, která se bude skládat ze tří dílčích otázek (1. Starověký východ; 2. Starověké Řecko; 3. Starověký Řím). V průběhu vypracují posluchači seminární práci - referát o knize.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/De2KC_UDS