PdF:MSBK_POPS Poradenská psychologie - Informace o předmětu
MSBK_POPS Poradenská psychologie
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Jolana Bucková (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 13. 3. 10:15–12:50 učebna 24, Pá 27. 3. 15:45–18:20 učebna 24, Pá 3. 4. 15:45–18:20 učebna 24, Pá 24. 4. 15:45–18:20 učebna 24
- Předpoklady
- MSBK_UVOS Úvod do psychologie a psy osob || MSBK_UPs Úvod do psychologie
Nepředpokládá se znalost témat jiných předmětů, nezbytný je všeobecný přehled a znalost psychologických termínů na úrovni střední školy. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem programu je poskytnout utříděný přehled o jednotlivých diagnostických kategoriích psychologického poradenství a tématech poradenské psychologie, která jsou adekvátní pro psychologickou pomoc člověku v kontextu školy a pro komunikaci pedagog-psycholog (mateřská škola a 1. stupeň základní školy).
Vychází se z "klasického paradigmatu", kdy diagnostika, náprava a psychologická péče je zaměřena na jednotlivce a psychologické intervence vycházejí z eklektického, resp. "racionálního" konceptu. - Osnova
- Předmět a význam psychologického poradenství.
- Vybrané kategorie z psychopatologie dětského věku.
- Mentální retardace. Vývoj řeči v normě a patologii.
- Emoční poruchy v dětství.
- Neurotické syndromy.
- Psychická deprivace a subdeprivace.
- Osobnost dítěte v normě a mimo ni.
- Poruchy aktivity a pozornosti.
- Problémy spojené s nevhodným působením rodiny. Problémy vyvolané negativním působením společnosti.
- Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky.
- Faktory ovlivňující způsobilost k zahájení školní docházky. Děti nezpůsobilé zahájit školní docházku v běžném termínu.
- Laterální preference jako problém poradenský.
- Psychologická péče o děti školního věku.
- Příčiny a formy abnormního chování. Možnosti korekce. Delinkvence dětí (dospívajících).
- Zásady přiměřeného výchovného působení na dítě v rodině (obecné i specifické) - teoretická východiska, praktické implikace.
- Fáze prožívání rodičů dítěte, které nesplňuje jejich očekávání podle Elisabeth Kübler-Ross. Zásady psychokorektivní práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání.
- Obecná i specifikovaná doporučení k individuálnímu přístupu učitele k dítěti v rámci vyučo-vání.
- Literatura
- doporučená literatura
- MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
- VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
- Výukové metody
- přednášky, studium v knihovně
- Metody hodnocení
- zápočet, elektronicky zadaný závěrečný test znalostí
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/MSBK_POPS