MSBK_RMP2 Rozvoj matematických představ 2

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/.7. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (cvičící)
Garance
RNDr. Milena Vaňurová, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBK_RMP2/01: Pá 20. 2. 8:25–11:00 učebna 28, Pá 6. 3. 13:55–16:30 učebna 28, Pá 17. 4. 13:55–16:30 učebna 28, Pá 15. 5. 13:55–16:30 učebna 28, E. Nováková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování této disciplíny bude student mít teoretické znalosti a praktické dovednosti pro vyučování prvotním geometrickým pojmům dětí předškolního věku a rozvíjení jejich orientace v prostoru.
Osnova
  • Rozvoj smyslového vnímání, přechod od názorného myšlení k myšlení slovně logickému, rozvoj paměti a pozornosti, rozvoj představivosti, to vše se zaměřením na rozvoj geometrických představ a pojmů. Vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Hierarchie pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině. Vztah rovina - prostor. Chápání prostorových vztahů mezi objekty. Poznávání tvarů, jejich specifikace. Poznávání základních těles. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Propedeutika měření. Základní geometrické útvary a jejich vlastnosti. Základní geometrické objekty a geometrické relace. Druhy čar. Geometrická zobrazení, zejména osová souměrnost a posunutí. Praktické činnosti směřující k vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Orientace v prostoru, orientace v rovině (vztahy nahoře, dole, před, za, nad, pod, vedle mezi, vlevo, vpravo, uprostřed). Orientace v obrázcích, vnímání vztahu rovina –prostor. Základní geometrické útvary a geometrické relace (shodnost úseček, kolmost a rovnoběžnost přímek). Poznávání tvarů, jejich specifikace (hranaté, kulaté, špičaté, trojúhelník, čtverec, kruh, obdélník). Vytváření koláží z geometrických tvarů podle vzoru a podle vlastní fantazie. Poznávání základních těles. (krychle, válec, koule, kvádr, hranol) a jejich reprezentace. Stavby z krychlí podle vzoru a podle vlastní fantazie. Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy. Symetrie, modelování, práce ve čtvercové síti. Geometrické tvary v reálném světě. Propedeutika měření.
Literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • KUPČÁKOVÁ, Marie. Geometrie ve světě dětí i dospělých. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 109 s. ISBN 80-7041-493-6. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • FRANCOVÁ, Marta, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k základům elementární geometrie : pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 2. opr. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 107 s. ISBN 8021008806. info
Výukové metody
Teoretická příprava, seminář.
Metody hodnocení
Zkouška písemná a ústní. Zkouška zahrnuje obsah disciplín MSBK_RMP1 a MSBK_RMP2.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.