SC4KC_PVC Pedagogika volného času

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/1.2. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět je určen studentům bakalářského kombinovaného oboru Sociální pedagogika. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění zadaných úkolů vymezených sylabem a úspěšné složení zkoušky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Pedagogika volného času se zabývá teoretickými i praktickými otázkami výchovy ve volném čase.
Na konci předmětu budou studenti:
- znát základní pojmy oboru a historické výchované koncepce v oblasti volného času (na základě studia primárních pramenů).
- schopni projektovat vlastní koncepce, kurzy, tábory s využitím specifických metod (her) apod.
Osnova
  • Témata přednášek, okruhy ke zkoušce:
  • 1. Člověk, společnost a výchova ve volném čase. Pojetí a funkce volného času.
  • 2. Typologie volnočasových aktivit ve vztahu k věku, pohlaví, vzdělání, lokalitě a dalších proměnných.
  • 3. Aktivity ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Předmět, funkce, principy a metody výchovy ve volném čase.
  • 4. Rodina a výchova dětí ve volném čase.
  • 5. Osobnost pedagoga (animátora) ve volném čase, styly vedení skupiny, klima ve skupině.Využití pedagogické diagnostiky při výchově ve volném čase.
  • 6. Historické pohledy na výchovu ve volném čase, výchovné koncepce realizované ve volném čase (např. Jezuité, J. J. Pestalozzi, G. Bosco).
  • 7. Výchovný systém E. T. Setona, R. S. S. Baden Powella, K. Hahna, A. B. Svojsíka, Jaroslava Foglara (celkové zhodnocení jejich pedagogického přínosu). Analýza výchovných principů, her, pojetí výchovy, hodnot a ideálů ve vztahu k dnešní mládeži. (Analyzujte výchovný systém autorů na základě samostudia (četby) jejich díla. Předpokládá se znalost minimálně pěti děl.)
  • 8. Vznik a význam organizované činnosti ve volném čase (YMCA, YWCA, Sokol, skauting, Liga lesní moudrosti, Česká tábornická unie atd.).
  • 9. Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Proč si (děti) lidé hrají? Teorie hry, jejich členění. Dějiny her, proměna funkcí, motivů, postojů a cílů her v jednotlivých vývojových etapách dějiny pedagogiky.
  • 10. Hra v pedagogických koncepcích některých představitelů (Platón, Aristoteles, Quintilianus, J. A. Komenský atd.) a využití hry v modelech alternativního vzdělávání.
  • 11. Jak tvořit a obměňovat hry. Hry rozvíjející myšlenkové operace, především divergentní či laterální myšlení. Hry jako prostředek a předpoklad pro tvořivý život. Hra jako cesta k řešení životních problémů. Nebezpečí hráčství (tzv. gamblerské hry), vznik závislosti a současný stav v ČR, možná řešení problému. Hra jako významný prostředek omezující dětskou kriminalitu a řešící antisociální problémy mládeže.
  • 12. Tzv. hry dlouhodobé (např. celotáborové, celoroční) při práci se stálými kolektivy. Práce s literárními předlohami a jejich přeměna v motivační kostru her. Hra v pojetí globální výchovy, tzv. hry simulační a hry ekologické, výchova k trvale udržitelnému životu, hry jako prostředek k pochopení systémových vztahů v přírodě a na celém světě.
  • 13. Sdružení a organizace pečující výchovu ve volném čase v ČR. Stručný historický přehled a zhodnocení organizované činnosti po roce 1948.
  • 14. Přehled sdružení a organizací pečujících o výchovu ve volném čase ve vybraných evropských zemích.
  • 15. Příprava a vedení akcí (výchovy, tábory apod.) Zajišťování akce v různých oblastech: výchovné, personální, hospodářsko-ekonomické, zdravotní, technické, apod.
  • 16. Animátor jako organizátor, chronologie přípravy celé akce, vyhodnocení, zpětné vazby, medializace atd.
  • 17. Právní předpisy, zákony, vyhlášky a normy při práci s dětmi a mládeží a při pořádání rozličných akcí. Bezpečností předpisy, Hygienické směrnice, Lesní zákon atd.
  • 18. K. Hahn a pedagogika zážitku, koncepce prožitkové terapie.
  • 19. Význam zážitku pro výchovu ve volném čase. Emoční prožívání z hlediska ontogeneze, subjektivní a objektivní nebezpečí při výchově zážitkem, zážitková terapie, význam pro primární sociální prevenci.
  • 20. Volnočasové aktivity a prevence sociálně patologických jevů. Význam volného času v prevenci primární, sekundární a terciární.
Literatura
  • ČECH, Tomáš. Pedagogika volného času v přípravě pedagogů na Pedagogické fakultě MU v Brně. In Sýkora, J. (ed.) Výchova a volný čas 3. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008, s. 21-24. ISBN 978-80-7041-730-0. info
  • NĚMEC, Jiří a Tomáš ČECH. Pedagogika volného času pro kombinované studium. E-learningová podpora výuky. Brno. Pedagogická fakulta MU, 2005. URL info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Emília. Pedagogika voľného času : výchova v čase mimo vyučovania v pedagogickej teórii a v praxi. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2004, 307 s. ISBN 8022319309. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 231 s. ISBN 80-7178-711-6. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času :teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 229 s. ISBN 80-7178-569-5. info
Výukové metody
Přednáška s podněty ke zpracování semestrární práce, dále samostudiu a individuální přípravě ke zkoušce.
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška.
Ukončení: zkouška.
Požadavek pro připuštění ke zkoušce: odevzdání seminární práce na téma
1. Návrh vlastní koncepce volnočasového zařízení, které není a chybí na trhu (poslání, organizace, zabezpečení, zajištění, personální obsazení, metody práce atd.).
2. Zpracování min. 3denního pobytu s dětmi (tábora) organizace, zabezpečení, program (stěžejní důraz na podrobné rozplánování pobytu, jednotlivých aktivit a her, metod práce s dětmi, celotáborové motivace; dále pedagogické, organizační a materiální zabezpečení). Rozsah sem. práce min. 4 strany A4, písmo 12.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=752
E-learningová podpora předmětu: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=752
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.