PdF:SODR_MSP1 Metodologie soc. pedagogiky 1 - Informace o předmětu
SODR_MSP1 Metodologie sociální pedagogiky 1
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/0/10. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět je koncipován jako povinný v rámci doktorského studia programu Pedagogika, oboru Sociální pedagogika.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, D-PD4) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je analýza zvolených metodologických přístupů v rámci významu multifaktorového pohledu na sociální jevy. Obsahovou náplní předmětu je popis a vysvětlení edukační reality v oblasti sociálně vědního výzkumu a zároveň trénink metodologických dovedností výzkumníka. Vybrané metodologické přístupy se týkají prioritně fáze analýzy výzkumných dat, nicméně obsahem studia je i výklad postupu exaktního sběru výzkumných dat.
Klíčové výstupy:
definovat základní metodologické pojmy a operovat s nimi;
- vysvětlit podstatu a strukturu probíraných výzkumných metod a přístupů v rámci studijního oboru;
- vymezit a interpretovat realizované výzkumy v rámci studijního oboru;
- aplikovat metodologické dovednosti a poznatky z odborné literatury na výzkumných datech;
- zhodnotit význam přínosu probíraných výzkumných přístupů pro teorii a praxi studijního oboru - Osnova
- Nomotetismus (kauzalita jevů, hromadnost jevů, historické zákony, objektivita, experiment, ne-parametrická statistika, pravděpodobnost).
- Základy kvantitativního vědeckého výzkumu (korelace, proměnná, princip znáhodňování, tvorba a verifikace hypotéz, generalizace).
- Idiografické vědy (holistický přístup, intuice, konstrukt, subjektivita, relativismus, sociální negociace).
- Základy kvalitativního vědeckého výzkumu (kódování, emický význam, sociální kontext, participace výzkumníka, nasycenost výzkumných dat, porozumění jednotlivci).
- Způsoby vědeckého myšlení a vědecký jazyk (axiom, postulát, výrokový systém, abdukce, dedukce, indukce, emergence).
- Metateorie vědy, výzkumný problém, normativní základy vědy, paradigma,interpretace výzkumných dat, vědecké teorie (deskriptivní, experimentální, explanační, axiomatické, predikativní).
- Měření (škály, reliabilita, validita, průměr, rozptyl) Typy výzkumů (akční výzkum, ex-post facto výzkum, etnografický výzkum, evaluační výzkum).
- Fáze výzkumného šetření(deskripce, explanace, predikce, evaluace).
- Literatura
- doporučená literatura
- WINCH, Peter. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Translated by Tomáš Suchomel. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004, 134 s. ISBN 8073250357. info
- Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 9788024601397. info
- KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- Výukové metody
- přednáška
diskuse - Metody hodnocení
- písemná zkouška (bodové hodnocení)
seminární práce (posudek vyučujícího) - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/SODR_MSP1