PdF:SPCKC_S4e1 Specializace 1 LMP - Informace o předmětu
SPCKC_S4e1 Specializace 1: Lehké mentální postižení
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/0/40. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 28. 3. 7:30–14:40 učebna 1, Pá 3. 4. 7:30–14:40 učebna 1, Pá 10. 4. 7:30–14:40 učebna 1, Pá 24. 4. 7:30–14:40 učebna 1, Pá 15. 5. 7:30–14:40 učebna 1
- Předpoklady
- Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia, dobrá orientace v edukačním systému žáků s mentálním postižením včetně vzdělávacích programů.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu SZZ z psychopedie. - Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Čtvrtá specializace) (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi těchto témat:
Výchova a vzdělávání jedinců s mentálním postižením se zaměřením na jednotlivá období. Raná péče, mateřská škola, základní škola praktická, odborné učiliště, praktická škola. Speciálně pedagogické centrum, školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 72/2005 Sb., vyhláška č. 73/2005 Sb., RVP ZV LMP. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická, obsahová stránka diagnostiky, metodologická stránka diagnostiky, diagnostické situace, školní zralost dítěte s mentálním postižením, socializace osob s lehkým mentálním postižením. Poznávací procesy a zvláštnosti utváření osobnosti osoby s mentálním postižením. Psychický vývoj MP, poruchy řeči v oblasti obsahové i formální, specifické poruchy řeči v závislosti na míře postižení a etiologii. Komunikace jedinců s lehkým mentálním postižením, poradenství a práce s rodinou dítěte/žáka s postižením. Činitelé vyučovacího procesu na základní škole praktické, didaktické zásady, didaktické metody, vyučovací formy, modernizace vyučovacího procesu, specifika osvojování si čtení a psaní na základní škole praktické, specifika matematiky na základní škole praktické, základní problematika výuky výtvarné výchovy, hudební výchovy, tělesné výchovy a pracovního vyučování na základní škole praktické. Výstupy z učení:
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
porozumět a vysvětlit termín lehké mentální postižení;
použít informace o Downově syndromu;
předkládat odůvodněná rozhodnutí k zařazení dítěte s mentálním postižením do edukačního systému;
interpretovat své znalosti z oblasti poradenství a legislativy;
interpretovat své znalosti lehkého mentálního postižení - Osnova
- 1.Charakteristika lehké mentální retardace. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd. 2.SPC poskytující služby žákům s mentálním postižením. Činnost, legislativa. 3.Základní škola praktická. Vymezení žáků, dělení, trvání, cíle. 4.Vzdělávací program zvláštní školy. 5.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 6. RVP ZV LMP. 7. Jednotlivé výchovy na základní škole praktické. 8. Didaktické zásady používané na základní škole praktické. 9.Didaktické metody používané na základní škole praktické. 10.Vyučovací formy používané na základní škole praktické. 11.Metodika výuky čtení a psaní na základní škole praktické. 12.Metodika výuky matematiky na základní škole praktické. 13.Diagnostika. Zaměření na psychopedickou diagnostiku. 14.Profesní příprava. 15.Pracovní uplatnění a dospělost¨. 16.Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. 17.Literatura z oblasti psychopedie.
- Literatura
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
- Vzdělávací program zvláštní školy. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-025-7.
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 2. vydání. ISBN 978-80-7315-161-4. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
- Výukové metody
- Konzultace, účast žádoucí.
- Metody hodnocení
- Průběžný test kontrolující znalosti v rozsahu bakalářského studia, specializace Psychopedie (70 % minimum v testu). Písemný závěrečný test, 70 % minimum.
- Informace učitele
- Tato specializace je pokračováním specializace v bakalářském studiu, je nutné mít absolvovanou specializaci Psychopedi v Bc. studiu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali v bakalářském studium SZZ ze specializace psychopedie.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/SPCKC_S4e1