SPKD_PIP1 Poradenství, diagnostika a intervence v psychopedii I.

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/20. 20 hodin. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studentky s pedagogikou osob s mentálním postižením (s psychopedií) jako vědním oborem. Student bude umět definovat pojem mentální postižení, vymezí etiologii a charakterizuje osobnost jedinců s mentálním postižením podle stupňů mentální retardace. Student se bude umět orientovat v problematice intervence jedinců s mentálním postižením v předškolním věku. Získá základní poznatky o Downově syndromu, PAS, symptomatických poruchách řeči a systému edukace a poradenských služeb včetně intervence dětí v předškolním věku. Student se bude orientovat ve speciálně pedagogické diagnostice psychopedické předškolního věku.
Osnova
  • Pedagogika osob s mentálním postižením (psychopedie) jako vědní obor. Pojem, předmět, cíle, postavení v systému věd. Charakteristika, etiologie, definice a klasifikace mentální retardace. Specifika osobnosti dítěte s mentálním postižením v předškolním věku. Downův syndrom, PAS a problematika intervence v předškolním období. Symptomatické poruchy řeči. Systém a obsah edukace dětí s mentálním postižením v předškolním období. Poradenské služby poskytované dětem v období předškolního věku. Speciálněpedagogická diagnostika a intervence zaměřená na děti s mentálním postižením v období předškolního věku.
Literatura
    povinná literatura
  • Downův syndrom pro lepší budoucnost
  • NOVÁKOVÁ, Jana. Biodromální vývoj jedinců s poruchami autistického spektra v kontextu podpory a vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 286 s. ISBN 978-80-210-6661-8. info
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. 2012. ISBN 978-80-262-0215-8. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
  • CHALOUPKOVÁ, Soňa. Analýza školních vzdělávacích programů a vyučovacího procesu na základních školách praktických v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 232 s. ISBN 978-80-210-5646-6. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina a Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 386 s. ISBN 978-80-210-5731-9. info
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 2011, 190 s. ISBN 9788073679774. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • ČADILOVÁ, Věra, Hynek JŮN a Kateřina THOROVÁ. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 243 s. ISBN 9788073673192. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Druhé vydání. Brno: Paido, 2007, 178 stran. ISBN 9788073151577. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
  • ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. 3., aktualiz. a přeprac. Praha: Portál, 2006, 200 s. ISBN 80-7367-060-7. info
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra : dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vydání první. Praha: Portál, 2006, 453 stran. ISBN 8073670917. info
  • MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice : teorie a metodika. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 295 stran. ISBN 8024410753. info
  • Dětský autismus : přehled současných poznatků. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. Vydání první. Praha: Portál, 2004, 206 stran. ISBN 8071788139. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 8071788023. info
  • VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie :[teoretické základy a metodika]. 1. vyd. Praha: Parta, 2003, 443 s. ISBN 80-7320-039-2. info
  • PUESCHEL, Siegfried M. Downův syndrom : pro lepší budoucnost : metodická příručka pro rodiče. Translated by Dana Maděrová. Praha: Tech-Market, 1997, 131 s. ISBN 8086114155. info
  • PUESCHEL, Siegfried M. Downův syndrom : pro lepší budoucnost : metodická příručka pro rodiče. Translated by Dana Maděrová. Praha: Tech-Market, 1997, 131 s. ISBN 8086114155. info
  • BAJO, Ivan a Štefan VAŠEK. Pedagogika mentálne postihnutých :psychopédia. 1. vyd. Bratislava: Sapientia, 1994, 251 s. ISBN 80-967180-1-0. info
  • DOLEJŠÍ, Mojmír. K otázkám psychologie mentální retardace. 3., upr. a dopl. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1983, 222 s. info
Výukové metody
Výukovými metodami je seminář, účast je povinná, práce ve skupině. Diskuze.
Metody hodnocení
Písemná zkouška.
Informace učitele
Doplňující informace budou upřesněny vyučujícím na začátku výuky. Additional information will be announced at the beginning of teacher education .
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.