PdF:SPKD_PIP1 Poradenství, diagnostika a int - Informace o předmětu
SPKD_PIP1 Poradenství, diagnostika a intervence v psychopedii I.
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/0/20. 20 hodin. 12 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studentky s pedagogikou osob s mentálním postižením (s psychopedií) jako vědním oborem. Student bude umět definovat pojem mentální postižení, vymezí etiologii a charakterizuje osobnost jedinců s mentálním postižením podle stupňů mentální retardace. Student se bude umět orientovat v problematice intervence jedinců s mentálním postižením v předškolním věku. Získá základní poznatky o Downově syndromu, PAS, symptomatických poruchách řeči a systému edukace a poradenských služeb včetně intervence dětí v předškolním věku. Student se bude orientovat ve speciálně pedagogické diagnostice psychopedické předškolního věku.
- Osnova
- Pedagogika osob s mentálním postižením (psychopedie) jako vědní obor. Pojem, předmět, cíle, postavení v systému věd. Charakteristika, etiologie, definice a klasifikace mentální retardace. Specifika osobnosti dítěte s mentálním postižením v předškolním věku. Downův syndrom, PAS a problematika intervence v předškolním období. Symptomatické poruchy řeči. Systém a obsah edukace dětí s mentálním postižením v předškolním období. Poradenské služby poskytované dětem v období předškolního věku. Speciálněpedagogická diagnostika a intervence zaměřená na děti s mentálním postižením v období předškolního věku.
- Literatura
- povinná literatura
- Downův syndrom pro lepší budoucnost
- NOVÁKOVÁ, Jana. Biodromální vývoj jedinců s poruchami autistického spektra v kontextu podpory a vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 286 s. ISBN 978-80-210-6661-8. info
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. 2012. ISBN 978-80-262-0215-8. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
- CHALOUPKOVÁ, Soňa. Analýza školních vzdělávacích programů a vyučovacího procesu na základních školách praktických v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 232 s. ISBN 978-80-210-5646-6. info
- KLENKOVÁ, Jiřina a Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 386 s. ISBN 978-80-210-5731-9. info
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 2011, 190 s. ISBN 9788073679774. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- ČADILOVÁ, Věra, Hynek JŮN a Kateřina THOROVÁ. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 243 s. ISBN 9788073673192. info
- PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Druhé vydání. Brno: Paido, 2007, 178 stran. ISBN 9788073151577. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
- ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. 3., aktualiz. a přeprac. Praha: Portál, 2006, 200 s. ISBN 80-7367-060-7. info
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra : dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vydání první. Praha: Portál, 2006, 453 stran. ISBN 8073670917. info
- MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice : teorie a metodika. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 295 stran. ISBN 8024410753. info
- Dětský autismus : přehled současných poznatků. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. Vydání první. Praha: Portál, 2004, 206 stran. ISBN 8071788139. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 8071788023. info
- VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie :[teoretické základy a metodika]. 1. vyd. Praha: Parta, 2003, 443 s. ISBN 80-7320-039-2. info
- PUESCHEL, Siegfried M. Downův syndrom : pro lepší budoucnost : metodická příručka pro rodiče. Translated by Dana Maděrová. Praha: Tech-Market, 1997, 131 s. ISBN 8086114155. info
- PUESCHEL, Siegfried M. Downův syndrom : pro lepší budoucnost : metodická příručka pro rodiče. Translated by Dana Maděrová. Praha: Tech-Market, 1997, 131 s. ISBN 8086114155. info
- BAJO, Ivan a Štefan VAŠEK. Pedagogika mentálne postihnutých :psychopédia. 1. vyd. Bratislava: Sapientia, 1994, 251 s. ISBN 80-967180-1-0. info
- DOLEJŠÍ, Mojmír. K otázkám psychologie mentální retardace. 3., upr. a dopl. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1983, 222 s. info
- Výukové metody
- Výukovými metodami je seminář, účast je povinná, práce ve skupině. Diskuze.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška.
- Informace učitele
- Doplňující informace budou upřesněny vyučujícím na začátku výuky. Additional information will be announced at the beginning of teacher education .
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/SPKD_PIP1