SP_SNOE Snoezelen

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/2/0. 2 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP_SNOE/01: Čt 9:20–11:00 učebna 19a, D. Zámečníková
SP_SNOE/02: St 11:10–12:50 učebna 19a, D. Opatřilová
SP_SNOE/03: Út 11:10–12:50 učebna 19a, J. Pipeková
SP_SNOE/04: Pá 6. 3. 7:30–14:40 učebna 19a, D. Opatřilová
SP_SNOE/05: Pá 3. 4. 7:30–14:40 učebna 19a, D. Zámečníková
SP_SNOE/06: So 28. 3. 7:30–14:40 učebna 19a, J. Pipeková
Předpoklady
Pro uznání předmětu absolvuje student plánované semináře, dále vypracuje seminární práci (viz pokyny níže).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 32 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem je seznámit studenty s historií, vývojem a základními prostředky snoezelenu, získat znalosti z oblasti využívání snoezelenu u osob s těžkým zdravotním postižením. Na konci tohoto semináře bude student schopen porozumět základním postupům práce při realizaci snoezelenu v edukačním procesu u žáků s tělesným postižením, vybraným postupům práce při realizaci snoezelenu v edukačním procesu a základním stimulačním technikám u žáků s těžkým zdravotním postižením.
Osnova
  • 1. Historie snoezelenu 2. Význam, cílová skupina 3. Výběr a výklad základních pomůcek snoezelenu, typy místností 4. Další pomůcky (měkký nábytek, volba barvy místnosti atd.) 5. Organizace snoezelenu, dokumentace 6. Cíle snoezelenu 7. Metodické jednotky, zásady 8. Metody facilitační (Bobath koncept, metoda V. Sherborne, míčkování, terapie objetím, ORT) 9. Využití konceptu bazální stimulace 10. Polohování 11. Podpora vestibulárního vnímání 12. Snoezelen jako podpůrná edukační metoda 13. Snoezelen jako volnočasová aktivita 14. Snoezelen jako prostředek výplně volného času
Literatura
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Metoda bazální stimulace pro jedince s těžším mentálním postižením a s více vadami. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2. vyd. Brno: Paido, Brno, 2001, s. 74-80. ISBN 80-7315-010-7. info
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Role doteku při komunikaci s těžce postiženými jedinci. In HÁJKOVÁ, Vanda. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. 1. vyd. Praha: Somatopedická společnost, o.s., 2009, s. 111-121. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-904464-0-3. info
Výukové metody
seminář, interaktivní spolupráce, individuální exkurze, náslechy, samostudium, rozhovor.
Metody hodnocení
Kolokvium bude uznáno na základě absolvování plánovaných seminářů a odevzdání seminární práce v rozsahu 2 - 3 normostran (případová studie, úvaha, rešerše, anketa, rozhovor). Práce bude obsahovat 1 téma z níž uvedených: - jednu případovou studii, vztahující se k aplikaci snoezelenu u žáka s tělesným postižením - student může zpracovat úvahu na téma snoezelen - vypracovat rešerši z odborných knih, časopisů - zpracovat anketu nebo rozhovor na téma snoezelen (viz informace učitele).
Informace učitele
Upřesnění k výuce bude vždy poskytnuto vyučujícím na začátku semestru (somatopedie, více vad - Opatřilová, Zámečníková). Student má možnost výběru tvorby: - případová studie - úvaha - rešerže - anketa - rozhovor BAILLON, S., DIEPEN, E., PRETTYMAN, R., REDMAN, J., ROOKE, N., CAMPBELL, R. A comparison of the effects of Snoezelen and reminiscence therapy on the agitated behaviour of patients with dementia. In: International Journal of Geriatric Psychiatry, vol. 19, p. 1047-1052, 2004. ISSN: 1099-1166. BUNSEN, DE. A study in the use and implications of the Snoezelen resource at Liminton House School. In: Sensations and Disability Sensory Environments for Leisure, Snoezelen, Education and Therapy. Chesterfield: ROMPA UK Publications, p. 138-162, 1992. HALPERN, D., F. Sex differences in cognitive abilities. 3.ed. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates Publishers London, 2000. HARRIS, L., JENKIN, M. Levels of perception. New York: New York Springer-Verlag, 2003. ISBN: 0-387 – 95525 – 9. HULSEGGE, J., VERHEUL, A. Snoezelen – Eine andere Welt. Ein Buch für die Praxis. Martburg/Lahn: Band 21, 1989. ISBN: 3-88617-091-8. HUTCHINSON, R. ( ed. ) The Whittington Hall Snoezelen Project: A Report from Inception to the End of the first Twelve Months. Chesterfield: North Derbyshire Community Health Care Service, 1991. LANCIONI, G., E., CUVO, A., J., O´REILLY, M., F. Snoezelen: an overview of research with people with developmental disabilities and dementia. In: Disability and Rehabilitation, nr. 24 / 4, p. 175-184, 2002. ISSN: 0963-8288. MERTENS, K. Snoezelen – Eine Einführung in die Praxis. Dortmund: Verlag modernes lernen, 2002. MINER, D., HOFFSTETTER, P., CASEY, L., JONES, D. Snoezelen Activity: The Good Sheperd Nursing Home Experience. In: Journal of Nursing Care Quality, vol.19, nr. 4, p. 343-348, 2004. ISSN: 1057-3631. PAGLIANO, P. Multisensory environments. London: David Fulton, 1999. ISBN: 1-85346-716-2. STEPHENSON, J. Controversial practises in the education of students with high support needs. In: Journal of Research in Special Educational Needs. Vol. 4, nr. 1, p.58-64, 2004. London: Blackwell Publishing, 2004. ISSN: 1471-3802. VERHEUL, A., MERTENS, K. (ed.) Snoezelen – many countries – a lot of ideas. Ede: International Snoezelen Association (ISNA), 2003. VOGEL, B. Therapeutische Arbeit mit schwerstbehinderten Kinder und Jugendlichen im Pränatalraum. Urban  Fischer Bei Elsevier: 1991. ISBN: 3761810458. WEERT, J., C., M., DULMEN, A., M., BENSING, J., M., RIBBE, M.,W., SPREEUWENBERG, P., M., M. Behavioral and mood effects of Snoezelen integrated into 24-hour dementia care. In: International Journal of Nursing Studies, vol. 53, p. 23-33, 2005. ISSN: 0020-7498. WEERT, J., C., M., KERKSTRA, A., DULMEN, A., M., BENSING, J., M., PETER, J., G., RIBBE, M.,W. The impamentation of snoezelen in psychogeriatric care: an evaluation through the eyes of caregivers. In: International Journal of Nursing Studies, vol.41, p. 397-409, 2004. ISSN: 0020-7498.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.