SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petra Segeťová (přednášející)
Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Pavlína Grác Livňanská (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 16:40–18:20 učebna 35 a každou sudou středu 16:40–18:20 učebna 35
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SZ7MP_SP3P/01_sudy_tyden: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Grác Livňanská, P. Segeťová, K. Štrausová, V. Vojtová
SZ7MP_SP3P/02_lichy_tyden: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Grác Livňanská, P. Segeťová, K. Štrausová, V. Vojtová
SZ7MP_SP3P/03_kolize: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Grác Livňanská, P. Segeťová, K. Štrausová, V. Vojtová
Předpoklady
Studenti následného magisterského studia studijních programů pedagogické fakulty mimo speciální/sociální pedagogiku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 168 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem inkluzivních přístupů k edukaci jedinců v riziku poruch chování a s poruchami chování. Po úspěšném absolvování by studenti měli být schopni rozpoznat rizika/problémy/poruchy chování u dětí. Studenti se naučí základní strategie pro předcházení problémů v chování při výuce.
Osnova
  • OSNOVA: Porucha chování jako dynamický fenomén.
  • Definice poruchy chování pro školskou praxi - inkluzivní kontext přístupu. Nálepkování jako riziko
  • Cyklický proces školního neúspěchu a problémů v chování;
  • Vyrovnávací příležitosti pro zvládání problémového chování žáků – systém školy
  • Intervence a podpora dítěte v riziku/s problémy v chování - monitorování chování, základy diagnostiky, základy intervence – individuální rovina
  • Portfolio jako nástroj spolupráce školy a rodiny
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010, 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2. info
    neurčeno
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
Výukové metody
Přednáška. Samostudium. Průběžné úkoly.
Metody hodnocení
Písemná zkouška formou testu; průběžné vypracování 3.úkolů - z toho 2 povinné - zadaných ve studijních materiálech předmětu. Hodnocení v poměru cca 80%:20%. Zkouška 20 bodů, úkol 6 bodů. U zkoušky se hodnotí správnost odpovědi. U úkolů se hodnotí a) správný/inkluzivní přístup k problematice; b) originalita; d) využitelnost pro praxi; d) provedení.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Pro splnění předmětu je potřeba, aby student sledoval průběžně požadavky ve studijních materiálech. V případě nejasností kontaktujte vyučující. Omluvenky vkládejte do isu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují studenti oboru Speciální pedagogika.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.