PdF:ZS1MP_LDLS Sem. z did. literární výchovy - Informace o předmětu
ZS1MP_LDLS Seminář z didaktiky literární výchovy
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1MP_LDLS/01: Út 12:05–12:50 učebna 6, J. Zítková
ZS1MP_LDLS/02: St 12:05–12:50 učebna 35, J. Zítková
ZS1MP_LDLS/03: Út 14:50–15:35 učebna 11, J. Zítková - Předpoklady
- ZS1MP_LDLP Didaktika literární výchovy
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- V seminářích je dále rozvíjena a konkretizována problematika předmětu nastíněná v přednáškách předchozího semestru. Po absolvování předmětu dokáže student tvořivě aplikovat v praxi základní spektrum přístupů, výukových metod a forem při rozvíjení čtenářství, interpretačních a kreativních dovedností žáků.
- Osnova
- 1. Současné čítanky a další didaktické materiály. Koncepce čítanek, obsah, didaktická vybavenost, charakter řídícího aparátu, řešení metodických příruček atd. Adaptace učebních materiálů na konkrétní vzdělávací strategii předmětu, koncipování vlastních učebních materiálů. 2. Literárněvýchovná (didaktická) interpretace uměleckého textu - práce s poezií, práce s prozaickými žánry v hodinách literární výchovy (aplikace základních interpretačních metod). 3. Zvláštnosti práce s dramatickým, uměleckonaučným a naučným textem. Práce s informacemi a informačními zdroji. 4. Náplň a postupy realizace literárně estetických činností (ve vazbě na konkrétní texty) - činnosti reprodukční (reprodukce, dětský přednes, dialogizace, dramatizace), produkční (tvořivé; prvky tvořivé dramatiky, tvořivá práce s literární postavou, kompozicí, prvky tvořivého psaní). 5. Práce s ilustrací v literární výchově; ilustrátoři dětských knih. 6. Časopisy pro děti - možnosti práce s nimi v literární výchově. Těžištěm seminářů je přímá práce s literárními texty, rozvíjení dovednosti aplikace základních i alternativních výukových metod, simulace konkrétních výukových situací, mikrovýstupy.
- Literatura
- Predškolská a elementárna pedagogika (Souběž.) : Předškolní a primární pedagogika. info
- Obert, V. Detská literatúra a čitaťeľský rozvoj die'taťa. Bratislava: Litera, 1998.
- Čítanky a další didaktické texty pro primární školu - zejm. nakladatelství Alter, Dialog, Fortuna, Nová škola, Prodos, Scientia, SPN.
- GEJGUŠOVÁ, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2009, 117 s. ISBN 9788073687298. info
- TOMAN, Jaroslav. Didaktika čtení a primární literární výchovy. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007, 116 s. ISBN 9788073940386. info
- NELEŠOVSKÁ, Alena a Hana SPÁČILOVÁ. Didaktika primární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, 254 s. ISBN 8024412365. info
- ZÍTKOVÁ, Jitka. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku základní školy. Brno: PdF MU, 2004, 56 s. ISBN 80-210-3327-4. info
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
- TOMAN, Jaroslav. Metodická příručka k čítankám pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2000, 111 s. ISBN 8071686824. info
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
- HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
- TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z didaktiky čtení a literární výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990, 65 l. info
- Výukové metody
- Typ výuky: seminář. Metody: diskuse o odborných problémech předmětu, praktické činnosti - aktivní práce studentů s literárními texty, řešení modelových situací.
- Metody hodnocení
- Ukončení: zkouška Požadavky k ukončení předmětu a hodnocení: 1. Zpracování podrobné studijní přípravy na vyučovací hodinu čtení a literární výchovy kombinovaného typu (pro 4. nebo 5. ročník). Podrobnější požadavky na strukturu přípravy zadány na začátku výuky. 2. Znalost teorie předmětu dle zadaných okruhů (zadány na začátku výuky). Součástí hodnocení zkoušky jsou obě části - písemná příprava na hodinu a vlastní ústní zkouška ověřující znalost teorie. Podrobné požadavky jsou zveřejňovány v každém semestru ve Studijních materiálech v ISu, složka Učební materiály.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/ZS1MP_LDLS