AJB_DYST Dyslexie pro učitele angličtiny jako cizího jazyka

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/1/0. 12 hodin ve 2 blocích. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Markéta Oplatková Plocková (cvičící)
Mgr. Naděžda Vojtková (cvičící)
Garance
Mgr. Naděžda Vojtková
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJB_DYST/01: So 5. 3. 8:30–13:30 učebna 60, So 14. 5. 8:30–13:30 učebna 60, S. Hanušová, N. Vojtková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The course will raise the students´ awareness of dyslexia and they will learn how it can display in English classes.They will investigate and practise the methods,techniques and approaches to teaching English as a foreign language to learners with special learning needs.
Objectives:
students will be aware of the problems dyslexic learners encounter
students will learn how to accommodate dyslexic learners in their classes
students will get resources for their classes suitable for SLD learners
Osnova
  • I. Foundations module
  • 1.The nature of dyslexia 2.Specific learning difficulties associated with dyslexia 3.Identification of dyslexia 4.The effect of dyslexia on foreign language learning
  • II. General teaching principles module
  • 5. Accommodations of dyslexic learners in the foreign language classroom and overview of teaching techniques
  • III. Specific teaching and assessment techniques module
  • 6. Phonological and orthographic awareness in English as a foreign language 7. Techniques for teaching vocabulary and grammar 8. Techniques for teaching reading and writing 9. Techniques for teaching listening and speaking 10. The assessment of dyslexic language learners
Literatura
  • NIJAKOWSKA, Joanna, Judit KORMOS, Světlana HANUŠOVÁ, Barbara JAROSZEWICZ, Borbála KÁLMOS, Agnes IMRÉNÉ SÁRKADI, Anne Margaret SMITH, Elzbieta SZYMANSKA-CZAPLAK a Naděžda VOJTKOVÁ. Dyslexia for Teachers of English as a Foreign Language - Trainee´s Booklet. 1. vyd. Cham, Germany: Druck+Verlag Ernst Vögel GmbH, 2013, 115 s. ISBN 978-3-89650-356-5. info
  • NIJAKOWSKA, Joanna, Judit KORMOS, Světlana HANUŠOVÁ, Barbara JAROSZEWICZ, Borbála KÁLMOS, Agnes IMRÉNÉ SÁRKADI, Anne Margaret SMITH, Elzbieta SZYMANSKA-CZAPLAK a Naděžda VOJTKOVÁ. Dyslexia for Teachers of English as a Foreign Language - Trainer´s Booklet. CD-Rom. 1. vyd. Cham, Germany: Druck+Verlag Ernst Vögel GmbH, 2013, 115 s. ISBN 978-3-89650-357-2. info
  • KORMOS, Judit a Anne Margaret SMITH. Teaching languages to students with specific learning differences. Bristol: Multilingual Matters, 2012, xii, 232. ISBN 9781847696205. info
  • NIJAKOWSKA, Joanna. Dyslexia in the foreign language classroom. Bristol: Multilingual matters, 2010, xi, 236. ISBN 9781847692795. info
Výukové metody
Block teaching - presentations, task-based approach, Moodle support,project
Metody hodnocení
Ongoing assessment including attendance, active participation, ongoing tasks.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Didaktický seminář. Předmět bude realizován pokud se přihlásí alespoň 10 studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2015, jaro 2017.