PdF:AJB_DYST Dyslexia for English Teachers - Informace o předmětu
AJB_DYST Dyslexie pro učitele angličtiny jako cizího jazyka
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/1/0. 12 hodin ve 2 blocích. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Markéta Oplatková Plocková (cvičící)
Mgr. Naděžda Vojtková (cvičící) - Garance
- Mgr. Naděžda Vojtková
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJB_DYST/01: So 5. 3. 8:30–13:30 učebna 60, So 14. 5. 8:30–13:30 učebna 60, S. Hanušová, N. Vojtková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24 - Mateřské obory/plány
- předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- The course will raise the students´ awareness of dyslexia and they will learn how it can display in English classes.They will investigate and practise the methods,techniques and approaches to teaching English as a foreign language to learners with special learning needs.
Objectives:
students will be aware of the problems dyslexic learners encounter
students will learn how to accommodate dyslexic learners in their classes
students will get resources for their classes suitable for SLD learners - Osnova
- I. Foundations module
- 1.The nature of dyslexia 2.Specific learning difficulties associated with dyslexia 3.Identification of dyslexia 4.The effect of dyslexia on foreign language learning
- II. General teaching principles module
- 5. Accommodations of dyslexic learners in the foreign language classroom and overview of teaching techniques
- III. Specific teaching and assessment techniques module
- 6. Phonological and orthographic awareness in English as a foreign language 7. Techniques for teaching vocabulary and grammar 8. Techniques for teaching reading and writing 9. Techniques for teaching listening and speaking 10. The assessment of dyslexic language learners
- Literatura
- NIJAKOWSKA, Joanna, Judit KORMOS, Světlana HANUŠOVÁ, Barbara JAROSZEWICZ, Borbála KÁLMOS, Agnes IMRÉNÉ SÁRKADI, Anne Margaret SMITH, Elzbieta SZYMANSKA-CZAPLAK a Naděžda VOJTKOVÁ. Dyslexia for Teachers of English as a Foreign Language - Trainee´s Booklet. 1. vyd. Cham, Germany: Druck+Verlag Ernst Vögel GmbH, 2013, 115 s. ISBN 978-3-89650-356-5. info
- NIJAKOWSKA, Joanna, Judit KORMOS, Světlana HANUŠOVÁ, Barbara JAROSZEWICZ, Borbála KÁLMOS, Agnes IMRÉNÉ SÁRKADI, Anne Margaret SMITH, Elzbieta SZYMANSKA-CZAPLAK a Naděžda VOJTKOVÁ. Dyslexia for Teachers of English as a Foreign Language - Trainer´s Booklet. CD-Rom. 1. vyd. Cham, Germany: Druck+Verlag Ernst Vögel GmbH, 2013, 115 s. ISBN 978-3-89650-357-2. info
- KORMOS, Judit a Anne Margaret SMITH. Teaching languages to students with specific learning differences. Bristol: Multilingual Matters, 2012, xii, 232. ISBN 9781847696205. info
- NIJAKOWSKA, Joanna. Dyslexia in the foreign language classroom. Bristol: Multilingual matters, 2010, xi, 236. ISBN 9781847692795. info
- Výukové metody
- Block teaching - presentations, task-based approach, Moodle support,project
- Metody hodnocení
- Ongoing assessment including attendance, active participation, ongoing tasks.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Didaktický seminář. Předmět bude realizován pokud se přihlásí alespoň 10 studentů.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/AJB_DYST