PdF:ASPG_VYPS Vývojová psychologie - Informace o předmětu
ASPG_VYPS Vývojová psychologie
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 8/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 1. 4. 14:50–17:25 kancelář vyučujícího, Pá 22. 4. 15:45–17:25 kancelář vyučujícího, So 28. 5. 9:20–11:55 kancelář vyučujícího
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Asistent pedagoga (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí z vývoje dítěte, vědomosti o vývoji racionálně-kognitivních funkcí člověka, o vývoji imaginativně-emocionálních funkcí. Student si má osvojit poznatky ze sociálního vývoje člověka, základní vývojové úkoly, vývojové trendy, bio-psychologické zákonitosti. Na základě nabytých znalostí bude student schopen rozumět zvlášnostem v lidském chování na základě věkových specifik.
- Osnova
- • 1. Jedinečnost člověka • 2. Postavení vývojové psychologie v systému psychologických disciplin, metody vývojové psychologie • 3. Fenomén vývoje (definice vývoje, zákonitosti vývoje) • 4. Periodizace vývoje člověka • 5. Determinanty vývoje (dědičnost, zrání, učení) • 6. Prenatální období aneb Život před porodem (schopnosti plodu, reakce nenarozeného dítěte na negativní emoce matky, vliv životního stylu matky na plod, psychická situace matky a nenarozené dítě, role otce,porod) • 7. Biologické zákonitosti psychického vývoje (genotyp a fenotyp) • 8. Vývoj v 1. roce života (období novorozenecké a kojenecké) • 9. Charakteristika batolete (somatický vývoj, vývoj řeči, psychický svět batolete, kognitivní výkonnost, hra a její význam, dětská kresba). • 10. Předškolní věk (somatický vývoj, vývoj kognitivních funkcí, psychický svět předškoláka a jeho zvláštnosti, emocionální a sociální vývoj) • 11. Mladší školní věk (otázka školní zralosti,vývoj řeči,vývoj kognitivních funkcí, rozdílnost kognitivní výkonnosti, vývoj jemné motoriky a malby,úroveň aspirace a výkonnová motivace,emocionální vývoj, formy komunikace) • 12. Dospívání, (puberta a adolescence,problém akcelerace, somatický vývoj a sebepojetí, schopnost sebereflexe, odloučení od primární rodiny, heterosexuální vztahy, skupina a její význam) • 13. Dospělost (mladší dospělost, střední dospělost, starší dospělost) • 14. Stárnutí a stáří (mechanismy stárnutí, životní integrita)
- Literatura
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004, 247 s. ISBN 8024608774. info
- MACEK, Petr. Adolescence. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 143 s. ISBN 80-7178-747-7. info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Edited by Eva Vyskočilová. Vyd. 4., V nakl. Portál 3. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 807178608X. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vydání. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
- Psychologie stárnutí. Edited by Ian Stuart-Hamilton - Jiří Krejčí. 1. vyd. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-274-2. info
- ŠVANCARA, Josef. Psychologie stárnutí a stáří. In Z. Kalvach a kol., Úvod do gerontologie a geriatrie. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, 1997, s. 57-77. Učebnice. ISBN 80-7184-366-0. info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. : i. info
- Výukové metody
- teoretická příprava
- Metody hodnocení
- test
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/1441/jaro2014/SC4BK_ONPS/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/ASPG_VYPS