PdF:Bi2RC_2P3S Terénní cvičení (neživá přírod - Informace o předmětu
Bi2RC_2P3S Terénní cvičení (neživá příroda, botanika, zoologie)
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/0/1.5. terénní výuka, blokově 18 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc. (přednášející)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Smyslem cvičení je umožnit studentům integrovat poznatky z různých již absolvovaných biologických předmětů a ekologie konfrontací teorie s pozorováními prováděnými přímo v terénu; Dále je na magisterském stupni studia nutné umožnit studentům ověřit si možnosti případného využití práce v terénu pro potřeby výuky přírodopisu na ZŠ. Předpokladem k absolvování předmětu jsou znalosti z kurzů biologie, zejména botaniky a zoologie, ekologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Přírodopis pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni: - odborně pracovat v terénu, prozkoumat několik biotopů a popsat jejich biologickou složku; - interpretovat výsledky získané pomocí kombinace všech použitých metod sběru na všech studovaných biotopech; - předložit všechny takto získané údaje dobře zdokumentované v individuálních závěrečných zprávách; - poznat všechny (vyučujícími) vybrané významné zástupce vyšších rostlin a bezobratlých živočichů, případně hub; - integrovat poznatky z různých již absolvovaných biologických předmětů (zejm. botanika, zoologie a ekologie) konfrontací teorie s pozorováními prováděnými přímo v terénu.
- Osnova
- Komplexní cvičení v terénu probíhá formou týmové práce studentů ve 4 (3-5) skupinách pod odborným dohledem všech vyučujících; každá skupina se věnuje jednomu přidělenému biotopu (les, louka, pole, stojatá voda, tekoucí voda apod.) - na tomto biotopu si hned 1. den nainstaluje různé pasti apod., které denně kontroluje. Postupně ale každá skupina provede i průzkum na ostatních biotopech; vyhodnocení skutečností zjištěných kombinací všech použitých metod (zejména určování získaného materiálu pomocí atlasů) na všech biotopech (včetně 2 rezervací - rašelinišťě a původního lesního porostu - formou hromadné exkurze) bude provedeno v samostatné práci vypracované každým studentem v průběhu TC a odevzdané při jejím ukončení. 1. den: dopoledne zahájení terénního cvičení, ubytování, organizační schůzka; odpoledne zahájení práce na jednotlivých biotopech (pokládání pastí apod.), exkurze do okolí (případně i krátká exkurze na rašeliniště či do „pralesa“) s demonstrací významných vegetačních jednotek; večer determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu. 2. den: dopoledne i odpoledne skupinová práce na jednotlivých určených biotopech (rotace); večer: determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu. 3. den: dopoledne skupinová práce na jednotlivých určených biotopech (rotace); odpoledne exkurze na rašeliniště (nebo do „pralesa“); večer determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu, práce na závěrečné zprávě. 4. den: dopoledne ukončení terénních prací (likvidace pastí apod.), dokončení závěrečných zpráv, obhajoba závěrečných zpráv, praktické poznávací zkoušky z botaniky a zoologie; odpoledne ukončení terénního cvičení, úklid, balení, nakládání materiálu a odjezd.
- Literatura
- BOHUŠ, Mirko. Velká kniha živočichů : hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča - Veronika Topercero. 4., upr. vyd. Bratislava: Príroda, 2009, 344 s. ISBN 9788007013339. info
- Velká kniha rostlin, hornin, minerálů a zkamenělin. Edited by Jindřich Krejča. 3. vyd. Bratislava: Príroda, 2004, 384 s. ISBN 8007011897. info
- Výukové metody
- praktické činnosti v terénu
- Metody hodnocení
- individuální závěrečná zpráva
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/Bi2RC_2P3S