PdF:CJ2RC_LTLU Teorie literatury - Informace o předmětu
CJ2RC_LTLU Teorie literatury pro učitele
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/10/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Ondřej Sládek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Český jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Předmět Teorie literatury pro učitele v rozšiřujícím studiu se zabývá poetikou básnického, prozaického a dramatického textu. Ukazuje studentům různé možnosti interpretace literárního textu s přihlédnutím k různým metodologiím. Studenti budou schopni: interpretovat literární díla a obhájit a podpořit své názory literárněvědnými znalostmi. Cílem předmětu je pomoci studentům při osvojování metod literární vědy a poznávání zásad literárněvědné práce.
- Osnova
- 1. Koncepce předmětu a základní literatura předmětu. 2. Metody literární vědy. 3. Kompozice: interpretační analýzy prozaického textu. 4. Možnosti interpretace prozaického textu. 5. Interpretace básní. 6. Drama jako literární dílo. 7. Metody současné literární vědy a interpretace. 8. Literární proudy, literární směry a interpretace.
- Literatura
- povinná literatura
- CULLER, Jonathan D. Krátký úvod do literární teorie. 2., rozš. vyd. Brno: Host, 2015, 190 s. ISBN 9788074912337.
- KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní (2. přepracované vydání). Brno: Masarykova univerzita Brno, 1997, 186 s. ISBN 80-210-1694-9. info
- doporučená literatura
- PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, 2001, 287 s. ISBN 8072900455.
- IBRAHIM, Robert, Petr PLECHÁČ a Jakub ŘÍHA. Úvod do teorie verše. Vyd. 1. Praha: Akropolis, 2013, 159 s. ISBN 9788074700514.
- MACURA, Vladimír a Alice JEDLIČKOVÁ (eds.). Průvodce po světové literární teorii 20. století. Vyd. 1. Brno: Host, 2012, 839 s. ISBN 9788072948482.
- BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace :k modernímu prozaickému textu. Vyd. 1. Brno: Host, 2003, 360 s. ISBN 80-7294-080-5. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem : výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2002, 355 s. ISBN 8073190206. info
- PETRŮ, Eduard. Úvod do studia literární vědy. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2000, 187 s. ISBN 80-85839-44-X. info
- neurčeno
- Lexikon teorie literatury a kultury : koncepce / osobnosti / základní pojmy. Edited by Ansgar Nünning - Jiří Trávníček - Jiří Holý, Translated by Al. Vydání první. Brno: Host, 2006, 912 stran. ISBN 8072941704. info
- KROČA, David. Poetika dramat a básní Josefa Topola. 1. vyd. Brno: Paido, 2005, 123 s. Edice pedagogické literatury, č. 211. ISBN 80-7315-101-4. info
- VŠETIČKA, František. Podoby prózy :o kompoziční výstavbě české prózy dvacátých let 20. století. V Olomouci: Votobia, 1997, 248 s. ISBN 80-7198-262-8. info
- JANKOVIČ, Milan. Kapitoly z poetiky Bohumila Hrabala. Vyd. 1. Praha: Torst, 1996, 205 s., [1. ISBN 80-7215-003-0. info
- CHVATÍK, Květoslav. Svět románů Milana Kundery. [Brno]: Atlantis, 1994. ISBN 8071080802. info
- Výukové metody
- Studenti seminární formou (rozbory a interpretace vybraných děl) budou vedeni k tomu, aby zvládli identifikovat a analyzovat poetiku literáního díla. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat. Hlavní metodou výuky je seminární cvičení.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen ústní zkouškou, jejíž součástí je odpověď na otázku podle tematických okruhů a rozbor textu. Podmínkou k zakončení předmětu je odevzdání seminární práce: interpretace vybraného básnického, dramatického nebo prozaického textu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/CJ2RC_LTLU