CS2RC_LTLU Teorie literatury pro učitele

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/10/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Ondřej Sládek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Teorie literatury pro učitele v rozšiřujícím studiu se zabývá poetikou básnického, prozaického a dramatického textu. Ukazuje studentům různé možnosti interpretace literárního textu s přihlédnutím k různým metodologiím. Studenti budou schopni: interpretovat literární díla a obhájit a podpořit své názory literárněvědnými znalostmi. Cílem předmětu je pomoci studentům při osvojování metod literární vědy a poznávání zásad literárněvědné práce.
Osnova
  • 1. Koncepce předmětu a základní literatura předmětu. 2. Metody literární vědy. 3. Kompozice: interpretační analýzy prozaického textu. 4. Možnosti interpretace prozaického textu. 5. Interpretace básní. 6. Drama jako literární dílo. 7. Metody současné literární vědy a interpretace. 8. Literární proudy, literární směry a interpretace.
Literatura
    povinná literatura
  • CULLER, Jonathan D. Krátký úvod do literární teorie. 2., rozš. vyd. Brno: Host, 2015, 190 s. ISBN 9788074912337.
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní (2. přepracované vydání). Brno: Masarykova univerzita Brno, 1997, 186 s. ISBN 80-210-1694-9. info
    doporučená literatura
  • IBRAHIM, Robert, Petr PLECHÁČ a Jakub ŘÍHA. Úvod do teorie verše. Vyd. 1. Praha: Akropolis, 2013, 159 s. ISBN 9788074700514.
  • MACURA, Vladimír a Alice JEDLIČKOVÁ (eds.). Průvodce po světové literární teorii 20. století. Vyd. 1. Brno: Host, 2012, 839 s. ISBN 9788072948482.
  • PETRŮ, Eduard. Úvod do studia literární vědy. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2000, 187 s. ISBN 80-85839-44-X. info
    neurčeno
  • PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, 2001, 287 s. ISBN 8072900455.
  • Lexikon teorie literatury a kultury : koncepce / osobnosti / základní pojmy. Edited by Ansgar Nünning - Jiří Trávníček - Jiří Holý, Translated by Al. Vydání první. Brno: Host, 2006, 912 stran. ISBN 8072941704. info
  • KROČA, David. Poetika dramat a básní Josefa Topola. 1. vyd. Brno: Paido, 2005, 123 s. Edice pedagogické literatury, č. 211. ISBN 80-7315-101-4. info
  • BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace :k modernímu prozaickému textu. Vyd. 1. Brno: Host, 2003, 360 s. ISBN 80-7294-080-5. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Průvodce literárním dílem : výkladový slovník základních pojmů literární teorie. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2002, 355 s. ISBN 8073190206. info
  • VŠETIČKA, František. Podoby prózy :o kompoziční výstavbě české prózy dvacátých let 20. století. V Olomouci: Votobia, 1997, 248 s. ISBN 80-7198-262-8. info
  • JANKOVIČ, Milan. Kapitoly z poetiky Bohumila Hrabala. Vyd. 1. Praha: Torst, 1996, 205 s., [1. ISBN 80-7215-003-0. info
  • CHVATÍK, Květoslav. Svět románů Milana Kundery. [Brno]: Atlantis, 1994. ISBN 8071080802. info
Výukové metody
Studenti seminární formou (rozbory a interpretace vybraných děl) budou vedeni k tomu, aby zvládli identifikovat a analyzovat poetiku literáního díla. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat. Hlavní metodou výuky je seminární cvičení.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen ústní zkouškou, jejíž součástí je odpověď na otázku podle tematických okruhů a rozbor textu. Podmínkou k zakončení předmětu je odevzdání seminární práce: interpretace vybraného básnického, dramatického nebo prozaického textu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.