DCJDR_ITV Terénní výzkum

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
2/0. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
DCJDR_IMV1 Metodologie výzkumu v didaktice cizích jazyků 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj badatelské kompetence studentů, konkrétně především v oblasti empirického výzkumu. Jeho součástí je i klinická praxe, v jejímž rámci budou studenti působit ve vzdělávacích institucích jako výzkumníci nebo jako učitelé – výzkumníci.
Osnova
  • Studijní předmět Terénní výzkum přímo navazuje na povinné studijní předměty Metodologie vědecké práce v pedagogice a Metodologie výzkumu v didaktice cizích jazyků. Jeho cílem je rozvoj badatelské kompetence studentů, konkrétně především v oblasti empirického výzkumu. Součástí studijního předmětu Terénní výzkum je klinická praxe, v jejímž rámci budou studenti působit ve vzdělávacích institucích jako výzkumníci nebo jako učitelé – výzkumníci. Dle zaměření svých disertačních projektů budou realizovat dílčí výzkumné sondy, případně přímo relevantní předvýzkum: zvolí výzkumný problem a stanoví cíle výzkumu, zvolí vhodný výzkumný design, na základě interpretace získaných dat zformulují závěry a vypracují výzkumnou zprávu. Průběžné zprávy i závěrečná výzkumná zpráva budou vhodnou formou prezentovány na společných seminářích, a to jak za účelem sdílení a komparace zkušeností ze školského terénu jako nezbytné podmínky pro rozvoj reflektivního potenciálu jedinců, tak pro rozvoj jejich badatelské competence.
Literatura
  • Dörnyei, Z. Research Methods in Applied Linguistics: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methodologies (Oxford Applied Linguistics). Oxford : Oxford University Press, 2007.
  • Keeves, J. P. Educational Research, Methodology, and Measurement: An International Handbook. Oxford: Elsevier Science Ltd, 2004.
  • Duff, P. A. Case Study Research in Applied Linguistics. New York : Erlbaum, 2008.
  • Švec, Š a kol. Metodologie věd o výchově. 2. vyd. Brno: Paido, 2009.
  • Tippelt, R. (Hrsg.) Handbuch Bildungsforschung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2005.
  • Guidère, M. Méthodologie de la recherche : Guide du jeune chercheur en Lettres, Langues, Sciences humaines et sociales. Paris : Ellipses Marketing, 2004.
  • JANÍK, Tomáš, Tina SEIDEL a Petr NAJVAR. Introduction: On the Power of Video Studies in Investigating Teaching and Learning. In JANÍK, Tomáš a Tina SEIDEL. The Power of Video Studies in Investigating Teaching and Learning in the Classroom. 1. vyd. Münster: Waxmann, 2009, s. 7-19. Empirische Bildungsforschung. ISBN 978-3-8309-2208-7. info
  • GASS, Susan M. a Alison MACKEY. Data elicitation for second and foreign language research. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2007, x, 212. ISBN 9780805860351. info
  • DANIELOVÁ, Kateřina. Jan Hendl: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006. info
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. Vydání druhé, opravené. Praha: Portál, 2006, 583 stran. ISBN 8073671239. info
  • Handbook of research in second language teaching and learning. Edited by Eli Hinkel. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, xxii, 1144. ISBN 0805841814. info
  • MACKEY, Alison a Susan M. GASS. Second language research : methodology and design. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, xv, 405. ISBN 0805842497. info
  • Slovník pedagogické metodologie. Edited by Josef Maňák - Vlastimil Švec - Štefan Švec. 1. vydání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2005, 134 stran. ISBN 8073151022. info
  • Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
  • FEYERABEND, Paul K. Rozprava proti metodě. Vyd. 1. Praha: Aurora, 2001, 430 s. ISBN 8072990470. info
  • Struktura vědeckých revolucí. Edited by Thomas S. Kuhn. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, 206 s. ISBN 80-86005-54-2. info
  • KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
Výukové metody
přednáška, diskuse, klinická praxe
Metody hodnocení
Zápočet - studenti předloží výzkumou zprávu a prezentují výstupy výzkumu s následnou skupinovou rozpravou.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.