DI3DC_DDL Dopravní hriště

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
10 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející), doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (zástupce)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu bude student schopen, prakticky aplikovat ve své budoucí pedagogické profesi, základní povinnosti účastníka provozu na pozemních komunikacích podle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích ve smyslu pozdějších úprav a doplňků z hlediska potřeb chodců, cyklistů. Seznámí se s podmínkami organizace výstavby a provozu dětských dopravních hřišť v souvislostech s prevencí rizikového chování v dopravě dětí a mládeže.
Osnova
  • Součástí výuky předmětu je zejména výkon praktické pedagogické činnosti na dopravním hřišti. Výuka bude probíhat blokově v následujících tematických okruzích. Blok 2., 3. a 4 bude probíhat na dopravním hřišti. Hlavní témata jednotlivých bloků předmětu: 1.Prevence rizikového chování v dopravě dětí a mládeže; Podmínky organizace výstavby a provozu dopravních hřišť; 2.Vybavení dopravních hřišť (vybavení pro výcvik, úložný prostor pro dopravní prostředky, …, hygienická zařízení, učebna; bezpečnost výuky a výcviku na dopravním hřišti; Personální zajištění činnosti, plánování a evidence činnosti dopravních hřišť; Metodika výcviku na dopravních hřištích; Situační řešení cvičné plochy dopravního hřiště; možnosti využití dopravních hřišť; 3.Praktická činnost na dopravním hřišti: organizace výuky a výcviku s žáky na dopravním hřišti, organizace soutěží atd. na dopravním hřišti;
Literatura
  • STOJAN, Mojmír a KAREL OURODA. Dopravní výchova a kompetence k jejímu vedení na základních školách. Brno, 2005. info
Výukové metody
Seminář, praktický výkon pedagogické činnosti na dopravním hřišti;
Metody hodnocení
Požadavky k udělení zápočtu: •100% účast na praktické pedagogické činnosti na dopravním hřišti; •Seminární práce podle zadání vyučujícího (např. záznam o poznatcích z výkonu pedagogické činnosti na dopravním hřišti; návrhy na zkvalitnění metodiky výcviku na dopravním hřišti; projekt soutěže prevence v dopravě pro žáky apod.;)
Informace učitele
Doporučená literatura: 1.BARTÁK, Matěj. Autoškola 2014: značky, pravidla a testy platné od 1. 1. 2014. 3. vyd. Praha: Plot, 2013, 319 s. ISBN 978-80-7428-201-0. 2.BROM, Zdeněk. Dopravní výchova: učebnice pro 1.-5. ročník základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2014, 80 stran. ISBN 978-80-7489-036-9. 3.Dopravní výchova: výchova ke zdraví : [praktické náměty pro výuku Výchovy ke zdraví na 2.stupni ZŠ]. Praha: Raabe, c2012, 126 s. ISBN 978-80-87553-72-5. 4.ODVODY, Zuzana. Dopravní výchova pro 1. stupeň ZŠ. 1. vydání. Sokolov: MAS Sokolovsko o.p.s., 2015, 23 stran. ISBN 978-80-260-8093-0. 5.STOJAN, Mojmír, Pavel KONUPČÍK, Vladimír PECHÁNEK a Jaroslav BŘEZINA. Dopravní výchova pro učitele 1. stupně ZŠ. In KONUPČÍK, Pavel, Vladimír PECHÁNEK a Mojmír STOJAN. Dopravní výchova. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2007. s. 130-177, 48 s. Studijní text. ISBN 978-80-210-4251-3. 6.STOJAN, MOJMÍR a PAVEL PECINA. Strukturovaný systém přípravy učitelů pro dopravní výchovu na školách 1., 2. a 3. stupně. Brno: MSD s PdF MU, 2007. 1 s. 7.STOJAN, M. et al. Dopravní výchova pro učitele. Brno: MS Press, 2006. ISBN 80-900915-3-9. 8.KOLEKTIV AUTORŮ. Standardy první pomoci. Praha: Český červený kříž, 2002. 9.Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, v aktuálním znění. 10.Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, v aktuálním znění. 11.Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, v aktuálním znění. 12.MD ČR: Strategie [online]. [cit. 13. 3. 2014]. Dostupné z:http:http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/EC53D1C8-20F9-4639-AC7A-1E03D538E9C5/0/Dopravnipolitika1420dovlady.pdf.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.