PdF:FJMK_VKST Vybrané kapitoly ze stylistiky - Informace o předmětu
FJMK_VKST Vybrané kapitoly ze stylistiky
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marcela Poučová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Karel Sekvent, CSc. (cvičící) - Garance
- Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FJMK_VKST/01: Pá 18. 3. 10:15–12:50 učebna 56, 14:50–17:25 učebna 56, K. Sekvent
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství francouzského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto kurzu by student měl: získat základní znalosti z problematiky obecné stylistiky; osvojit si stylisticky správný projev; porovnat aspekty francouzského a českého jazyka se zaměřením na fonostylistiku a problematiku překladu; rozebrat vybrané stylistické figury.
- Osnova
- 1.Rétorika a stylistika: historie, vymezení pojmů, terminologie. 2. Styly, jazykové a mluvnické prostředky.3.Systémové srovnání dvou jazyků (francouzštiny a češtiny). Problematika překladu. 3.Fonostylistika. 4.Gramatika textu (textová koherence).5.Denotace, konotace v kontextu studovaných jazyků.6.Stylistické figury: srovnání, metafora, metonymie, synekdocha, antitéze, eufemizmus, litotes, pleonazmus, kalambur, anafora, gradace, elipsa…
- Literatura
- PEYROUTET, C. Style et rhétorique. Paíž: Nathan, 1994.
- CHARAUDEAU, P. Grammaire du sens et de lexpression. Paíž: Hachette, 1992.
- ARÉNILA-BÉROS, A. Améliorez votre style I, II. Paíž: Hatier, 1996.
- KOKELBERG, J. Les techniques du style. Paíž: Nathan, 1991.
- RONGERIE, A. Trouvez le mot juste. Paíž: Hatier, 1995.
- RADINA, O. Francouzština a eština, systémové srovnání dvou jazyk. Praha: SPN, 1976.
- PEYROUTET, C. La pratique de lexpression écrite. Paíž: Nathan, 1991.
- ŠABRŠULA, J. Problčmes de la stylistique comparée du français et du tchčque. Praha: UK, 1990.
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, prezentace.
- Metody hodnocení
- Ukončení: zápočet. Požadavky na ukončení: splnění seminárních úkolů a aktivní účast (70%).
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/FJMK_VKST