PdF:MSBK_ONPS Ontogenetická psychologie - Informace o předmětu
MSBK_ONPS Ontogenetická psychologie
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 4. 3. 15:45–17:25 učebna 1, Pá 18. 3. 13:55–15:35 učebna 30, Pá 1. 4. 14:50–16:30 učebna 35, Pá 29. 4. 15:45–17:25 učebna 30
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Obsah předmětu je zaměřen na základní pojmy psychologie duševního vývoje dítěte a využití těchto informací v pedagogické praxi. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
popsat a vysvětlit charakteristiku jednotlivých vývojových stádií, s důrazem na předškolní vývoj, principy a zákonitosti duševního dění
porozumět teoriím psychologie duševního vývoje, charakteru a dynamice a vzájemné součinnosti vývoje duševních procesů.
vymezit vývojové změny psychiky v jednotlivých stádiích. - Osnova
- 1. Ontogenetická psychologie a její praktická aplikace v práci učitele MŠ.
- 2. Činitelé psychického vývoje. Dědičnost, faktory vnějšího prostředí jako činitelé psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje.
- 3.Prenatální období, novorozenecké a kojenecké období. Rozvoj poznávacích procesů, motoriky, emocionalita kojence, socializace, vznik a rozvoj identity kojence. Role matky /hlavní pečující osoby.
- 4. Batolecí věk. Vývoj motorických dovedností, rozvoj poznávacích procesů, rozvoj řeči, vývoj osobnosti batolete a jeho emocí. Socializace v batolecim věku, rozvoj komunikace, normy chování, vliv rodiny, sociální učení.
- 5. Předškolní věk. Vývoj kognitivních funkcí, rozvoj imaginace a fantazie, rozvoj řeči, rozvoj motoriky, vývoj dětské kresby.Interpersonální interakce mezi vrstevníky, k dospělým a vývojové aspekty formování postojů a rolí, rozvoj sociálních dovedností. Vývoj osobnosti dítěte. Sebepojetí, emoce a prožívání, vůle.
- 6. Školní zralost, školní připravenost.
- 7. Mladší školní věk. Změny v poznávacích procesech, prožívání, jáství, socializace, výchovné styly, výchovné působení.
- 8. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky u dětí.
- 9. Dospívání (puberta, adolescence) Charakteristika období, tělesný rozvoj, vývoj poznávacích procesů, emocionalita, identita jedince, sebepoznávání, sebehodnocení, seberealizace, profesionální orientace, vnější vlivy, socializace.
- Literatura
- povinná literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie : dětství a dospívání. Vydání druhé, rozšířen. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2012, 531 stran. ISBN 9788024621531. info
- ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 187 s. ISBN 8073670550. info
- Psychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 230 s. ISBN 807178799X. info
- Výukové metody
- přednáška, četba literatury, seminární práce (10 stran)
- Metody hodnocení
- písemná zkouška (65% úspěšnost)
- Informace učitele
- Seminární práce na téma: Vývojové zvláštnosti dítěte předškolního věku - vývoj kognitivních funkcí, emoční vývoj, sebeuvědomování, sebepojetí, morální vývoj, vývoj dětské kresby, dětská hra, socializace dětí předškolního věku, vliv rodiny.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/MSBK_ONPS