NJM_VPx2 Učitelská praxe 2

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Zetochová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
• rozšíření profesních kompetencí, • získání sebejistoty a sebeúcty v rolích, do nichž učitel při své práci vstupuje, • propojení teoretických poznatků získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi, • prohloubení reflektivních a sebereflektivních dovedností, • kooperativní a individuální plánování a realizace výuky jazyka • vytvoření pozitivní pracovní atmosféry ve výuce
Osnova
  • • činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané ředitelem základní školy (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, doprovod (spolu s učitelem) žáků na exkurze, příprava školních projektů a akcí, dozory, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava třídnické hodiny, suplování ad.) • vedení pedagogického deníku, plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů – viz Interaktivní osnova • náslechy (10 hodin), vlastní výuka (10 hodin)
Literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • BÖNSCH, Manfred. Allgemeine Didaktik : ein Handbuch zur Wissenschaft vom Unterricht. Stuttgart: W. Kohlhammer, 2006, 228 s. ISBN 3170187325. info
  • IMHOF, Margarete, Klaus SKRODZKI a Marianne S. URZINGER. Aufmerksamkeitsgestörte, hyperaktive Kinder und Jugendliche im Unterricht. Edited by Elke Frey-Flügge. 5. Aufl. München: Auer, 2003, 112 s. ISBN 3403032485. info
  • WICKE, Rainer E. Aktiv und kreativ Lernen : projektorientierte Spracharbeit im Unterricht. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2004, 207 s. ISBN 3190017514. info
  • KRET, Ernst. Anders lernen, Tips für den offenen Unterricht. Lernideen für Schüler, Eltern und Lehrer (Orig.) : Učíme (se) jinak : nápady a rady pro učitele a rodiče. info
  • MAIER, Friedrich. Caesar im Unterricht : Unterrichtsprojekte, Hilfsmittel, Textinterpretationen. 4. Aufl. Bamberg: C.C. Buchners Verlag, 2000, 152 s. ISBN 3766154072. info
  • KOVÁŘOVÁ, Allena. Das Fach Deutsche Phonetik und Phonologie. Erfahrungen aus dem Unterricht im 1. Studienjahr. In Internationales Symposium, Pädagogische Fakultät der MU Brno 13.3.2010. 2010. info
  • EPPERT, Franz. Deutsch mit Vater und Sohn : 10 Bildgeschichten von e. o. plauen für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Illustrated by E. O. Plauen. 1. Aufl. Ismaning: Hueber, 2001, 90 s. ISBN 3190016364. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. DaF-Unterricht bei lernschwachen Schülern. In Přednáška na Univerzitě Greifswald. 2011. info
  • GRÖHLICH, Carola. Bildungsqualität : Strukturen und Prozesse in Schule und Unterricht und ihre Bedeutung für den Kompetenzerwerb. Münster: Waxmann, 2012, 241 s. ISBN 9783830925644. info
  • GLÜCKLICH, Hans-Joachim. Catulls Gedichte im Unterricht. 3., völlig neu bearbeitete. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2006, 109 s. ISBN 3525256590. info
  • Bilingualer Unterricht : Lehren un Lernen in zwei Sprachen. Edited by Claudia Finkbeiner. Hannover: Schroedel, 2002, 111 stran. ISBN 350700061X. info
  • NEUNER, Gerhard. Allgemeinbildung Lehrplanwerk Unterricht. Berlin: Volk und Wissen Volkseigener Verlag, 1972, 542 s. info
  • GUDJONS, Herbert. Didaktik zum Anfassen : Lehrer/in-Persőnlichkeit und lebendiger Unterricht. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt, 1997, 267 s. ISBN 3-7815-0817-X. info
  • BAROKOVÁ, Jana. Ausgewählte Kapitel aus der Kinder- und Jugendliteratur der deutschsprachigen Länder : für den Unterricht an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk- Universität in Brünn. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2010, 79 s. ISBN 9788021052574. info
Výukové metody
- hospitace, výuka a individuální reflexe
Metody hodnocení
• pravidelná docházka do školy, na níž student praktikuje, • odevzdání splněného portfoliového úkolu a pedagogického deníku, • přípravy na hodiny, reflexe, sebehodnocení s návrhy na další rozvoj
Informace učitele
Udělení zápočtu je podmíněno řádným zápisem do předmětu v IS a řádným přihlášením ke konkrétní škole v IS. Praxe je třeba vykonat na některé ze škol v České republice, přičemž alespoň jednu ze tří učitelských praxí (Učitelská praxe 1, 2, 3) je třeba absolvovat ve škole v Brně. Organizační a administrativní informace k praxi naleznete pod následujícím odkazem: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/NJM_VPx2