PdF:RV2BP_4PZS Psychohyg. zdravi - seminar - Informace o předmětu
RV2BP_4PZS Seminář k psychohygieně a psychologii zdraví
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Mgr. Jan Fikejs (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 10:15–11:55 učebna 30
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu semináře z psychohygieny a psychologie zdraví je prakticky zvládnout zásady psychologie zdraví a psychohygieny, zejména pro oblast výchovy a primární prevence. Student by měl po absolvování znát zásady zdravého životního stylu včetně zvládání stresu, dovednosti odpočinku a péče o optimální výkonnost v oblasti somatické, psychické i sociální.
- Osnova
- Charakteristika základní literatury z psychohygieny a psychologie zdraví. Diskuse o využití psychohygieny v pedagogické praxi. Program seminářů. Ukázky zkoumání únavy v psychologii (testy a dotazníky). Rozbor pracovní křivky. Psychologické dotazníky zjišťující kvality spánku. Diskuse o knize H. Selye, Život a stres, Bratislava 1966, H. Selye, K záhadám vědy, Praha 1975. Problematika zvládání stresu, coping. Problematika zatížení žáků. Učitel a zdraví. Problematika neurotických poruch, ukázka příslušných psychologických dotazníků. Vytvoření zásad pro prevenci neuróz u žáků a u učitelů. Duševní hygiena rodinného života. Pravidla úspěšného jednání v sociální situaci. Sebevýchova a duševní zdraví. Psychologické otázky závislosti. Demonstrace principů relaxačních technik Jacobsona, Schultze, Machače a Kondáše. Diskuse o probrané látce, individuální názory na možnosti psychohygieny, individuální zkušenosti.
- Literatura
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 195 s. ISBN 80-7178-835-X. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví [2. vyd.]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 279 s. ISBN 80-7178-744-4. info
- Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 131 s. ISBN 8071695513. info
- MÍČEK, Libor a Vladimir ZEMAN. Ucitel a stres - II. rizsirene vydani. In Ucitel a stres. Opava: Vademecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Tajemství úspěšného jednání. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 162 s. ISBN 80-85623-84-6. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, Avicenum, 1994, 190 s. ISBN 8071691216. info
- BARTKO, Daniel. Moderná psychohygiena. 6. vyd. Bratislava: Obzor, 1990. ISBN 8021501022. info
- MÍČEK, Libor. Sebevýchova a duševní zdraví. 5. doplněné vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
- MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 207 s. URL info
- BARTKO, Daniel. Moderní psychohygiena. Translated by Hana Brožková. 2. dopln. vyd. Praha: Panorama, 1980, 467 s. URL info
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- písemný test, 70% úspěšnost, 90% účast
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/RV2BP_4PZS