SC4BK_GVZ Globální rozvojové vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/0/1.2. 14 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Eva Malířová (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 14. 5. 8:25–19:15 učebna 38
Předpoklady
Předpokladem úspěšného zvládnutí předmětu je aktivní plnění konkrétních požadavků na práci studenta (řešení odborných témat). Předpokládá se schopnost kultivovaného vystupování před spolužáky, schopnost organizace skupiny, řízení diskuse ve skupině a aktivní zapojení do diskuse, schopnost zpracovat elektronické podklady (seminární práce) na didakticky propracované úrovni. Nezbytná je i schopnost sebereflexe, přijímat zpětnou vazbu ostatních studentů, odborně a smysluplně reagovat na podněty a připomínky kolegů v rámci zadaného tématu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz nabídne tematický a metodický vhled do oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV). Účastníci zmapují globální dimenze a klíčové otázky GRV. Umí rozlišit kritický a měkký přístup ke GRV. Prostor bude věnován modelovým lekcím, které si studenti budou moci zažít v roli účastníků. Studenti si vyzkouší některé didaktické metody aktivního učení a programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení a prakticky se pak seznámí s globálními tématy formou jejich kritické reflexe. Studenti získají přehled o existujících materiálech pro praxi GRV. Prostřednictvím praktických ukázek se studenti seznámí s konkrétními tématy globálního rozvojového vzdělávání.
Osnova
  • 1. Globální rozvojové vzdělávání – východiska a cíle 2. Základní metody aktivního učení (třífázový model učení, učení prožitkem, atd.) 3. Global Storylines 4. Evokační otázky a vztah k cílům 5. Ekonomická provázanost světa, rozmanitost perspektiv.
Literatura
    povinná literatura
  • ANDREOTTI, V. Soft versus Critical Global Citizenship Education. A Development Education Review, Issue 3: 40–51, 2006. Dostupné z http://www.developmenteducationreview.com/issue3-focus4?page=show
  • • MZV ČR: Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání ČR pro 2011-2015. http://www.globalnirozvojovevzdelavani.cz/co-je-grv/oficialni-dokumenty-cr.html
  • • HICKS, David. (2008) Ways of seeing: The origins of global education in the UK http://www.teaching4abetterworld.co.uk/docs/download2.pdf
  • • Development Education Project (2013): Globální dimenze ve výuce. http://www.globalnirozvojovevzdelavani.cz/grv-materialy/premyslime-o-grv.html
  • BIOLEK, Jaroslav. PodObal : příručka pro výuku o globálních souvislostech našeho obchodování. Edited by Eva Malířová. Brno: NaZemi - Společnost pro fair trade, 2011, 264 s. ISBN 9788026006923. info
Výukové metody
workshop, zážitková pedagogika, model výuky E-U-R
Metody hodnocení
aktivní účast
Informace učitele
Další doporučená literatura: • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info • DLOUHÁ, Regina. Metodika: výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: www.scio.cz, 2006. 47 s. ISBN 80-86910-52-0. info • In the global classroom (Orig.) : Cvičení a hry pro globální výchovu. 1. info • In the global classroom (Orig.) : Cvičení a hry pro globální výchovu. 1 : Cvičení a hry pro globální výchovu. 2. info • BOURN, D. Development Education Debates and Dialogue. Institute of Education, University of London: 1–14, 2008. • FREIRE, P. Education for Critical Conciousness. London, Continuum 2010. • FREIRE, Paulo: Pedagogy of the Opressed. London: Penguin, 1996. ISBN 978-0-14-025403-7¨ • NaZemi (2013): Infolist o globálním rozvojovém vzdělávání. Ke stažení. • National report: Global Education in the Czech Republic, dostupné z http://www.gene.eu.php5-8.dfw1-1.websitetestlink.com/peer-review/ • MALÍŘOVÁ, E., PAVLÍČKOVÁ, M., RYCHTECKÁ, M. Svět do všech předmětů. Brno, Společnost pro Fair Trade 2009. • MOREE, Dana. Než začneme s multikulturní výchovou :od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Edited by Iva Jánská. Praha: Člověk v tísni, 2008. 109 s. ISBN 978-80-86961-61-3. info • NÁDVORNÍK, O., VOLFOVÁ, A. Společný svět. Praha, Člověk v tísni o. p. s. 2004.¨ • PIKE, G. Globální výchova. Praha, Grada 1994.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je součástí profilace Asistent pedagoga a přednostně ho zapisují studenti se zájmem o ukončení celé profilace a dalších souvisejících předmětů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.