PdF:SPKDC_KOZR Komunikace se zrakově postižen - Informace o předmětu
SPKDC_KOZR Komunikace se zrakově postiženými
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/0/24. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 5. 2. 7:30–14:40 centrum, Pá 12. 2. 7:30–14:40 centrum, Pá 19. 2. 7:30–14:40 centrum
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Studenti získávají informace o komunikaci osob se zrakovým postižením, vývoji slepeckého písma. Naučí se číst a psát Braillské písmo, jeho zápis na Pichtově psacím stroji, Pražské tabulce a získají teoretické znalosti o jeho výuce.
- Osnova
- 1. Specifika komunikace zrakově postižených. Symptomatické poruchy řeči u zrakově postižených.
- 2. Vývoj slepeckého písma.
- 3. Braillovo písmo - česká sada Braillova písma, Braillský kód, pomůcky pro výuku a zápis Braillova písma, výuka Braillova písma u dětí a později osleplých.
- 4. Zápis Braillova písma na Pichtově psacím stroji - aktivní znalost.
- 5. Zápis Braillova písma na Pražské tabulce - aktivní znalost.
- 6. Čtení Braillova písma zrakem a hmatem.
- Literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 191 s. ISBN 8071785725. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, diskuse, praktická cvičení čtení a psaní Braillova písma
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá formou praktického semináře, studenti se učí aktivní znalosti zápisu Braillova písma na Pichtově psacím stroji a tabulce a čtení bodového písma zrakem, jednoduchých slov i hmatem. Zápočet získán po prokázání aktivní znalosti psaní Braillova písma na Pichtově psacím stroji, jeho čtení zrakem a částečně i hmatem. Účast ve výuce je nutná.
- Informace učitele
- Vybrané literární a internetové zdroje: JESENSKÝ, J. Hmatové vnímání informací pomocí tyflografiky. Praha. SPN, 1988 JESENSKÝ, J.; ČÁLEK, O. a kol. Metodika výcviku čtení a psaní nevidomých. Praha: Společnost nevidomých a slabozrakých v ČR. 1992 KEBLOVÁ, A. Čich a chuť zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. KEBLOVÁ, A. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. KEBLOVÁ, A. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1999. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I.. Olomouc,.Nakladatelství UP Olomouc.1988. 69 s. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie II.. Olomouc, Nakladatelství UP Olomouc.1989. 70s. LUDÍKOVÁ, L.; MALEČEK, M. Tyflopedie III.. Olomouc. Nakladatelství UP Olomouc.1991. 87 s. SMÝKAL, J. Pohled do dějin slepeckého písma. Praha, ČUNS, 1994 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X Internetové zdroje: www.braillnet.cz www.lorm.cz www.sons.cz www.icevi.org
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace somatopedie.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/SPKDC_KOZR