PdF:SPMK_SNOE Snoezelen - Informace o předmětu
SPMK_SNOE Snoezelen
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPMK_SNOE/01: So 12. 3. 7:30–14:40 učebna 19a, D. Opatřilová
SPMK_SNOE/02: So 9. 4. 7:30–14:40 učebna 19a, D. Zámečníková
SPMK_SNOE/03: So 2. 4. 7:30–14:40 učebna 19a, J. Pipeková - Předpoklady
- Pro uznání předmětu absolvuje student plánované semináře, dále vypracuje seminární práci (viz pokyny níže).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12 - Mateřské obory/plány
- předmět má 32 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit znalosti z oblasti využívání konceptu snoezelen u osob s těžkým zdravotním postižením. Na konci tohoto semináře bude student schopen porozumět vybraným postupům práce při realizaci snoezelenu v edukačním procesu a bude zvládat základní stimulační techniky u žáků s těžkým zdravotním postižením.
- Osnova
- 1. Stručná charakteristika, historie snoezelenu 2. Východiska, cíle, význam snoezelenu 3. Typy místností, vybavení 4. Výběr a výklad základních pomůcek snoezelenu 5. Další pomůcky (měkký nábytek, volba barvy místnosti ad.) 6. Organizace, struktura, dokumentace 7. Metodické jednotky, zásady 8. Využití konceptu bazální stimulace 9. Polohování 10. Podpora vestibulárního vnímání 11. Snoezelen jako podpůrná edukační metoda 12. Snoezelen jako volnočasová aktivita
- Literatura
- doporučená literatura
- HRČOVÁ, Jana a Helena ORIEŠČIKOVÁ. Snoezelen - iný svet: základná filozofia a zásady budovania multisenzorických miestností. Efeta. Bratislava: Spoločnosť pre špeciálnu a liečebnú výchovu v SR, 2013, XXIII, č. 3, s. 11-15, 4 s. ISSN 1335-1397. info
- ORIEŠČIKOVÁ, Helena a Jana HRČOVÁ. Snoezelen. Ružomberok: Verbum - vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2010, 88 s. ISBN 978-80-8084-639-8. info
- FILATOVA, Renáta a Kateřina JANKŮ. Snoezelen. 1. vyd. Frýdek-Místek: Tiskárna Kleinwächter, 2010. ISBN 978-80-260-0115-7. info
- FAJMONOVÁ, Jana a Miroslava CHOVANCOVÁ. Možnosti využití snoezelen při práci s žáky v základní škole speciální. 1. vyd. Praha: IPPP ČR, 2008. ISBN 978-80-86856-39-1. info
- Výukové metody
- seminář, interaktivní spolupráce, samostudium, rozhovor
- Metody hodnocení
- Zápočet bude uznán na základě účasti plánovaných seminářů a odevzdání seminární práce.
- Informace učitele
- Pro uznání předmětu každý student vypracuje seminární práci, která bude představovat jednu strukturovanou Snoezelen hodinu, vztahující se k aplikaci snoezelenu u žáka s těžkým zdravotním postižením. Seminární práce bude obsahovat: Věk uživatele, dg., stručný popis zařízení, krátce a výstižně psychobiografie Téma hodiny: Zapojení zraku, sluchu, čichu, chuti a hmatu. Časové rozložení hodiny: Zahajovací rituál, polohování, aktivní část hodiny, závěr. Reflexe: Popis jednotlivých kroků
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/SPMK_SNOE