SPSPC_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 oftalmopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPSPC_ZSP5/OS01: So 30. 4. 7:30–14:40 učebna 57, N. Jágerová, M. Vrubel
Předpoklady
Anatomie a fyziologie oka na úrovni střední školy
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je zprostředkovat základní informace z oboru pedagogiky osob s postižením zraku. Na konci kurzu by měli studenti znát a užívat informace: Student se vyzná v etiologii, klasifikaci a charakterististice jednotlivých zrakových vad a postižení. Správně definuje potřeby osob slabozrakých, s těžce slabým zrakem a nevidomých, osoby se zrakovým a kombinovaným postižením, osoby hluchoslepé. Student bude znát systém vzdělávání, poradenství a sociální služby pro osoby se zrakovým postižením. Odstraňování bariér, Speciální pomůcky, zraková stimulace, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodicí psi.
Osnova
  • 1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o zrakově postižené u nás a v zahraničí. 2. Anatomie zrakového orgánu. 3. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání. Základní vyšetření zrakových funkcí. 4. Základní patologie zraku v dětském a dospělém věku. Projevy vad a jejich vliv na kvalitu života. 5. Facilitátory a Bariéry pro osoby se zrakovým postižením, Intervence v oblasti měkkých bariér, Tyfloinženýrské prvky ve veřejném prostoru, Pomůcky pro slabozraké a nevidomé. 6. Raná péče (RP) teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska RP (klienti a služby) 7. Osobnost člověka se zrakovým postižením. (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte. 8. Zrakově postižené dítě v předškolním a školním věku (předškolní a školní výchova zrak. postiženého dítěte, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad). Integrace/ Inkluze. 9. Systém vzdělávání a rehabilitace dospělých se získaným zrakovým postižením. Výuka prostorové orientace. 10. Současné trendy v péči o zrakově postižené u nás a v zahraničí. Sociální výzkum v praxi. 11. Kombinovaná postižení. 12. Poradenství a intervence: Tyfloservis o.p.s., Tyflocentrum o.p.s., SONS, ÚSP, Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha-Dědina 13. Komunikace s osobami se zrakovým postižením. Základy provázení. Hlavní chyby.
Literatura
    povinná literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
  • ŘEHŮŘEK, Jaroslav a Dětská oční klinika DN Brno,a LF MU Brno. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1999. vyd. Brno: PAIDO, 1999, 94 s. Možnosti reedukace zraku při kombin, postižení. ISBN 80-85931-75-3. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
    doporučená literatura
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 66 s. ISBN 8085931508. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
    neurčeno
  • VOKURKA, M., HUGO, J. a kol. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-38-4
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 3 do 5 let : jak krtek Barbora uviděl svět. Illustrated by Richard Šmarda. Brno: Computer Press, 2009, 64 stran. ISBN 9788025124406. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 4 do 6 let : jak krtek Barbora našel cestu domů. Illustrated by Richard Šmarda. Brno: Computer Press, 2009, 64 stran. ISBN 9788025124468. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 5 do 7 let : jak krtek Barbora pomohl objevit poklad. Illustrated by Richard Šmarda. Brno: Computer Press, 2010, 64 stran. ISBN 9788025128916. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dtského vku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X
  • SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdlávání hluchoslepých dtí I, II, Scientia, Praha 2000
  • ROZSÍVAL, Pavel. Oční lékařství. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006, 373 s. ISBN 8024612135. info
  • ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Translated by Eduard Geissler. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004, 574 s. ISBN 8072601253. info
  • The Lighthouse handbook on vision impairment and vision rehabilitation. Edited by Barbara Silverstone. Oxford: Oxford University Press, 2000, xxv, 667. ISBN 9780195094893. info
Výukové metody
Teoretická příprava, samostudium ze zadané literatury a interaktivní osnovy, příprava projektu.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení: - účast na průběžné aktivitě (online diskise či projekt), úspěšné složení ústní zkoušky, nebo písemného testu (je třeba dosáhnout 70% bodového zisku), seminární práce - odevzdána v termínu prezentovaném v úvodu kurzu, nebo aktivní účast v interaktivní diskusi - v době jejího konání. Neodevzdání seminární práce či neúčast v diskusi znamená nesplnění podmínek předmětu a jeho neúspěšné ukončení bez možnosti účastnit se závěrečného testu.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz
Předmět popisuje oftalmopedickou problematiku napříč lidským životem. Jedná se o úvodní rozcestník na který je možné v NMgr. navázat oftalmopedickou specializací, nebo speciální andragogikou. Další zajímavé informační zdroje: MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 1998. 85 s. ISBN 80-85931-60-5.; SMÝKAL, Josef. Tyflopedický lexikon jmenný. 2. vyd. Brno: Technické muzeum v Brně, 2006. 454 s. ISBN 80-86413-30-6.; SMÝKAL, Josef. Pohled do dějin slepeckého pisma. Praha: Česká unie nevidomých a slabozrakých, 1994. 112 s.; VÁGNEROVÁ, M., Hadj Moussová, Z., Psychologie handicapu, Karolinum, Praha, 2001; JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakov postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8; KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., KUDELOVÁ I., Malé dítě s těžkým poškozením zraku, Paido, Brno, 1996 www.braillnet.cz www.sons.cz www.lorm.cz www.european-agency.org www.okamzik.cz www.svarovsky.cz www.spektravox.cz www.ranapece.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.