PdF:SPSPC_ZSP5 Zákl. spec.ped. 5 oftal. - Informace o předmětu
SPSPC_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 oftalmopedie
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/0/8. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPSPC_ZSP5/OS01: So 30. 4. 7:30–14:40 učebna 57, N. Jágerová, M. Vrubel
- Předpoklady
- Anatomie a fyziologie oka na úrovni střední školy
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- DPS Doplňující studium speciální pedagogiky pro středoškolské pedagogické pracovníky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem je zprostředkovat základní informace z oboru pedagogiky osob s postižením zraku. Na konci kurzu by měli studenti znát a užívat informace: Student se vyzná v etiologii, klasifikaci a charakterististice jednotlivých zrakových vad a postižení. Správně definuje potřeby osob slabozrakých, s těžce slabým zrakem a nevidomých, osoby se zrakovým a kombinovaným postižením, osoby hluchoslepé. Student bude znát systém vzdělávání, poradenství a sociální služby pro osoby se zrakovým postižením. Odstraňování bariér, Speciální pomůcky, zraková stimulace, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodicí psi.
- Osnova
- 1. Paradigma oftalmopedie. Historie péče o zrakově postižené u nás a v zahraničí. 2. Anatomie zrakového orgánu. 3. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání. Základní vyšetření zrakových funkcí. 4. Základní patologie zraku v dětském a dospělém věku. Projevy vad a jejich vliv na kvalitu života. 5. Facilitátory a Bariéry pro osoby se zrakovým postižením, Intervence v oblasti měkkých bariér, Tyfloinženýrské prvky ve veřejném prostoru, Pomůcky pro slabozraké a nevidomé. 6. Raná péče (RP) teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska RP (klienti a služby) 7. Osobnost člověka se zrakovým postižením. (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte. 8. Zrakově postižené dítě v předškolním a školním věku (předškolní a školní výchova zrak. postiženého dítěte, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad). Integrace/ Inkluze. 9. Systém vzdělávání a rehabilitace dospělých se získaným zrakovým postižením. Výuka prostorové orientace. 10. Současné trendy v péči o zrakově postižené u nás a v zahraničí. Sociální výzkum v praxi. 11. Kombinovaná postižení. 12. Poradenství a intervence: Tyfloservis o.p.s., Tyflocentrum o.p.s., SONS, ÚSP, Rehabilitační a rekvalifikační středisko Praha-Dědina 13. Komunikace s osobami se zrakovým postižením. Základy provázení. Hlavní chyby.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
- ŘEHŮŘEK, Jaroslav a Dětská oční klinika DN Brno,a LF MU Brno. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1999. vyd. Brno: PAIDO, 1999, 94 s. Možnosti reedukace zraku při kombin, postižení. ISBN 80-85931-75-3. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- doporučená literatura
- KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 66 s. ISBN 8085931508. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- neurčeno
- VOKURKA, M., HUGO, J. a kol. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2000. ISBN 80-85912-38-4
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 3 do 5 let : jak krtek Barbora uviděl svět. Illustrated by Richard Šmarda. Brno: Computer Press, 2009, 64 stran. ISBN 9788025124406. info
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 4 do 6 let : jak krtek Barbora našel cestu domů. Illustrated by Richard Šmarda. Brno: Computer Press, 2009, 64 stran. ISBN 9788025124468. info
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 5 do 7 let : jak krtek Barbora pomohl objevit poklad. Illustrated by Richard Šmarda. Brno: Computer Press, 2010, 64 stran. ISBN 9788025128916. info
- VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dtského vku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X
- SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdlávání hluchoslepých dtí I, II, Scientia, Praha 2000
- ROZSÍVAL, Pavel. Oční lékařství. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2006, 373 s. ISBN 8024612135. info
- ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Translated by Eduard Geissler. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004, 574 s. ISBN 8072601253. info
- The Lighthouse handbook on vision impairment and vision rehabilitation. Edited by Barbara Silverstone. Oxford: Oxford University Press, 2000, xxv, 667. ISBN 9780195094893. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, samostudium ze zadané literatury a interaktivní osnovy, příprava projektu.
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení: - účast na průběžné aktivitě (online diskise či projekt), úspěšné složení ústní zkoušky, nebo písemného testu (je třeba dosáhnout 70% bodového zisku), seminární práce - odevzdána v termínu prezentovaném v úvodu kurzu, nebo aktivní účast v interaktivní diskusi - v době jejího konání. Neodevzdání seminární práce či neúčast v diskusi znamená nesplnění podmínek předmětu a jeho neúspěšné ukončení bez možnosti účastnit se závěrečného testu.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz
Předmět popisuje oftalmopedickou problematiku napříč lidským životem. Jedná se o úvodní rozcestník na který je možné v NMgr. navázat oftalmopedickou specializací, nebo speciální andragogikou. Další zajímavé informační zdroje: MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 1998. 85 s. ISBN 80-85931-60-5.; SMÝKAL, Josef. Tyflopedický lexikon jmenný. 2. vyd. Brno: Technické muzeum v Brně, 2006. 454 s. ISBN 80-86413-30-6.; SMÝKAL, Josef. Pohled do dějin slepeckého pisma. Praha: Česká unie nevidomých a slabozrakých, 1994. 112 s.; VÁGNEROVÁ, M., Hadj Moussová, Z., Psychologie handicapu, Karolinum, Praha, 2001; JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakov postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus. 2002. ISBN 80-7041-041-8; KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., KUDELOVÁ I., Malé dítě s těžkým poškozením zraku, Paido, Brno, 1996 www.braillnet.cz www.sons.cz www.lorm.cz www.european-agency.org www.okamzik.cz www.svarovsky.cz www.spektravox.cz www.ranapece.cz - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/SPSPC_ZSP5