PdF:SV4BP_DPrC Didaktika praktických činností - Informace o předmětu
SV4BP_DPrC Didaktika praktických činností
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/0/2. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (přednášející)
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 13:00–14:40 učebna 47
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat základní schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit zájmovou činnost v oblastech zaměřených na pracovní dovednosti a návyky a v oblastech obsahujících tématiku informačních technologií. Osvojit si vědomosti a dovednosti pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
- Osnova
- 1. Člověk a svět práce, Informační a komunikační technologie 2. Technologie vedení zájmové činnosti(teorie řízení vyučovacího procesu, cíle, formy, zásady, metody, prostředky). 3. Příprava a realizace zájmové činnosti technického a informačně technologického charakteru. 4. Člověk a svět práce - hodiny praktických činností (specifika práce s mládeží, organizace a bezpečnost práce v dílně, laboratoři a v učebně výpočetní techniky). 5. Konkrétní didaktika v oblasti praktických činností s drobným materiálem - papír, karton, dřevo (jednoduché pracovní operace a postupy, nástroje, nářadí, praktická cvičení). 6. Konkrétní didaktika v oblasti využití konstrukčních stavebnic (práce se stavebnicemi, návody, sestavování modelů, montáž, demontáž, tvůrčí činnost žáků). 7. Úloha učitele(vedoucího) v procesu osvojování pracovně technických vědomostí, dovedností a návyků (rysy osobnosti, mluvený i písemný projev, vyjadřovací schopnosti,vztah k žákům, kolegům, rodičům i k profesi, osobnostní i vzdělanostní růst). 8. Hodnocení výsledků činnosti 9. Konkrétní didaktika v oblasti základních prací s výpočetní technikou - editory (řízení vyučovacího procesu, specifika práce s výpočetní technikou, řešení problémů, organizace práce, zadávání úkolů, samostatná práce žáků). 10. Konkrétní didaktika v oblasti základních prací s výpočetní technikou - práce s informacemi (vyhledávání, zpracování a využití informací - hodnoty, relevance, rizika). 11. Osobnostní a sociální výchova, multikulturní, environmentální a mediální výchova. 12. Specifika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (pracovní terapie, předprofesionální příprava postižených žáků).
- Literatura
- Výukové metody
- Přednáška, cvičení, praktická činnost, prezentace vlastních návrhů.
- Metody hodnocení
- Vypracování a prezentace dvou příprav pro vedení zájmové činnosti v oblasti práce s technickými materiály a výpočetní technikou. Zkouška z oblasti teorie (viz sylabus)spojená s praktickou realizací vybraného tématu pro zájmovou činnost.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je povinnou součástí profilace Technické a přírodovědné aktivity ve volném čase.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/SV4BP_DPrC