PdF:SZ1012a Alternative Pedagogy - Informace o předmětu
SZ1012a Alternative Pedagogy
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Josef Moravec (pomocník) - Garance
- Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- každou sudou středu 13:55–15:35 kancelář vyučujícího
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (angl.) (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- The content of the subject serves to an enhancement and connection of the information about the posibilities of the alternative ways in upbringing and education. At the end of this course, students should be able to: - uderstand and be able to explain problematics of alterantive pedagogy - intrepret the modern and classic alternative schools - create a database of basic technical terms and their mutual relationships - present points of view well-argued on the basis of newly acquired knowledge - present reasonable arguments within the boundaries of the subject including a search for and finding of further interdisciplinary links
- Osnova
- Humanism, democracy, pluralism and alternativity in pedagogy. Advances of clasification of the alternative schools. Historical sources of alternative thinking and the pedagogic systems. Reformatory pedagogy. Choice of common features of alternative educational and educational progress. Waldorf school. Montessori school. Dalton school. Freinet school. Jena school. Alternative schools in the seventies of the 20. century. Exercise of the alternative tenets and methods in the contemporary educational projects in Czech Republic. The cooperative school, inklusive school, open school. The integrated thematic education, project education, programmes Start together, Prove it. Engaged teaching, school in games, individualized system of study. The programme The School promoting health. Gifted pupils.
- Literatura
- doporučená literatura
- ŠIMONÍK, Oldřich, Marie VÍTKOVÁ, Evžen ŘEHULKA, Marie HAVELKOVÁ, Hana HORKÁ, Jiří STRACH, Erika VONKOVÁ, Bohumíra ŠMAHELOVÁ a Jarmila SVOBODOVÁ. Pregraduate Teacher Training 1. 1st ed. Brno: Faculty of Education, Masaryk University, 2008, 226 s. Pedagogical Theory, Essay Selection 1. ISBN 978-80-7392-057-9. info
- ŠIMONÍK, Oldřich a Marie VÍTKOVÁ. Pregraduate Teacher Training 3. 1st ed. Brno: Faculty of Education, Masaryk University, 2008, 160 s. Pedagogical Theory, Essay Selection 3. ISBN 978-80-7392-059-3. info
- Výukové metody
- - theoretical preparation in the form of a lecture with independent study of specialized sources and electronic distance-learning materials
- Metody hodnocení
- - written test, to pass on of set questions have to be answered correctly - a seminar extended essay of 5 pages submitted both in the electronic form and a hard copy to the teacher at a date agreed
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/SZ1012a