VV8MP_SDU2 Seminář k dějinám umění 2

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. (přednášející)
MgA. Bc. Marta Kovářová, Ph.D. (přednášející), Mgr. et Mgr. Martina Želazková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. et Mgr. MgA. Ondřej Navrátil, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VV8MP_SDU2/01: Po 14:50–16:30 ateliér 18A, O. Navrátil
Předpoklady
Student má přehled o vývoji umění od pravěku po současnost.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student rozumí úloze a základním metodám oboru dějiny umění a dalších oborů (umělecká kritika) a je schopen je vysvětlit. Student rozumí významu a specifikům výuky dějin umění ve výtvarné výchově a je schopen je vysvětlit. Student je schopen vhodně didakticky transformovat poznatky dějin umění a dalších oborů pro potřeby konkrétní výukové praxe.
Osnova
  • 1.Podstata a cíle dějin umění a dalších oborů zabývajících se uměním 2.Základní metody dějin umění 3.Postavení a úloha dějin umění ve výtvarné výchově. 4.Didaktická transformace poznatků dějin umění pro potřeby pedagogické praxe ve výtvarné výchově. 5.Zprostředkování umění v pedagogické praxi: metody a techniky vedoucí k lepšímu pochopení konkrétního uměleckého díla (v souvislosti s brněnskými uměleckými díly, památkami a architekturou).
Literatura
  • Dějiny města Brna. Edited by Jaroslav Dřímal - Václav Peša. Vyd. 1. Brno: Blok, 1973, 378 s. URL info
  • FRANTA, Jiří a Ondřej HORÁK. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha. Labyrint, 2014, 100 s. info
  • GOMPERTZ, Will. Na co se to vlastně díváme? Praha: NLN, 2014, 323 s. info
  • HORÁČEK, Radek, Zbyněk FIŠER a Vladimír HAVLÍK. Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 208 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. info
  • JEŘÁBEK, Tomáš a Jiří KROUPA. Brněnské paláce. Stavby duchovní a světské aristokracie v raném novověku. Vydání první. Brno: Barrister a Principal - Národní památkový ústav, 2005, 248 s. Dějiny a teorie umění; sv. 8. ISBN 80-7364-016-3. info
  • KROUPA, Jiří. Školy dějin umění. Metodologie dějin umění I. Druhé, rozšířené a upravené. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 255 s. I. ISBN 978-80-210-4247-6. info
  • KROUPA, Jiří. Školy dějin umění : metodologie dějin umění. 2., přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 253 s. ISBN 9788021042476. info
  • O nové Brno :brněnská architektura, 1919-1939 : katalog. Edited by Zdeněk Kudělka - Jindřich Chatrný. Brno: Muzeum města Brna, 2000, 444 s. ISBN 80-901969-6-9. info
  • RIEDL, Dušan. Brněnská architektura 20. století. Vyd. 1. Brno: Památkový ústav, 1992, 48 s. ISBN 8085032147. info
  • RUHRBERG, Karl. Umění 20. století. Edited by Ingo F. Walther. Praha: Slovart, 2004, 840 s. ISBN 8072095218. info
  • STROUHAL, Mojmír a Milena FLODROVÁ. Brněnská zastavení. Brno: Litera, 2003, 247 s. ISBN 80-85763-20-6. info
  • ZATLOUKAL, Pavel. Brněnská architektura 1815-1915 : průvodce. Brno: Obecní dům, 2006, 248 s. ISBN 8023977458. info
Výukové metody
Teoretická příprava, skupinová práce, diskuze, návrh a tvorba komiksů zprostředkujících dějiny umění žákovské cílové skupině, formulace návrhů výuky.
Metody hodnocení
Realizace ukázkové učební lekce v souvislosti s vybraným uměleckým dílem a odevzdání plánu navržené lekce v dohodnutém termínu.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/warts/dvkultur.htm
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.