PdF:VV8MP_SDU2 Seminář dějin umění 2 - Informace o předmětu
VV8MP_SDU2 Seminář k dějinám umění 2
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. (přednášející)
MgA. Bc. Marta Kovářová, Ph.D. (přednášející), Mgr. et Mgr. Martina Želazková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. et Mgr. MgA. Ondřej Navrátil, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VV8MP_SDU2/01: Po 14:50–16:30 ateliér 18A, O. Navrátil
- Předpoklady
- Student má přehled o vývoji umění od pravěku po současnost.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-MA)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Student rozumí úloze a základním metodám oboru dějiny umění a dalších oborů (umělecká kritika) a je schopen je vysvětlit. Student rozumí významu a specifikům výuky dějin umění ve výtvarné výchově a je schopen je vysvětlit. Student je schopen vhodně didakticky transformovat poznatky dějin umění a dalších oborů pro potřeby konkrétní výukové praxe.
- Osnova
- 1.Podstata a cíle dějin umění a dalších oborů zabývajících se uměním 2.Základní metody dějin umění 3.Postavení a úloha dějin umění ve výtvarné výchově. 4.Didaktická transformace poznatků dějin umění pro potřeby pedagogické praxe ve výtvarné výchově. 5.Zprostředkování umění v pedagogické praxi: metody a techniky vedoucí k lepšímu pochopení konkrétního uměleckého díla (v souvislosti s brněnskými uměleckými díly, památkami a architekturou).
- Literatura
- Dějiny města Brna. Edited by Jaroslav Dřímal - Václav Peša. Vyd. 1. Brno: Blok, 1973, 378 s. URL info
- FRANTA, Jiří a Ondřej HORÁK. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha. Labyrint, 2014, 100 s. info
- GOMPERTZ, Will. Na co se to vlastně díváme? Praha: NLN, 2014, 323 s. info
- HORÁČEK, Radek, Zbyněk FIŠER a Vladimír HAVLÍK. Slovem, akcí, obrazem - příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 208 s. SPISY PEDAGOGICKÉ FAKULTY MU sv. 146. ISBN 978-80-210-5389-2. info
- JEŘÁBEK, Tomáš a Jiří KROUPA. Brněnské paláce. Stavby duchovní a světské aristokracie v raném novověku. Vydání první. Brno: Barrister a Principal - Národní památkový ústav, 2005, 248 s. Dějiny a teorie umění; sv. 8. ISBN 80-7364-016-3. info
- KROUPA, Jiří. Školy dějin umění. Metodologie dějin umění I. Druhé, rozšířené a upravené. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 255 s. I. ISBN 978-80-210-4247-6. info
- KROUPA, Jiří. Školy dějin umění : metodologie dějin umění. 2., přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 253 s. ISBN 9788021042476. info
- O nové Brno :brněnská architektura, 1919-1939 : katalog. Edited by Zdeněk Kudělka - Jindřich Chatrný. Brno: Muzeum města Brna, 2000, 444 s. ISBN 80-901969-6-9. info
- RIEDL, Dušan. Brněnská architektura 20. století. Vyd. 1. Brno: Památkový ústav, 1992, 48 s. ISBN 8085032147. info
- RUHRBERG, Karl. Umění 20. století. Edited by Ingo F. Walther. Praha: Slovart, 2004, 840 s. ISBN 8072095218. info
- STROUHAL, Mojmír a Milena FLODROVÁ. Brněnská zastavení. Brno: Litera, 2003, 247 s. ISBN 80-85763-20-6. info
- ZATLOUKAL, Pavel. Brněnská architektura 1815-1915 : průvodce. Brno: Obecní dům, 2006, 248 s. ISBN 8023977458. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, skupinová práce, diskuze, návrh a tvorba komiksů zprostředkujících dějiny umění žákovské cílové skupině, formulace návrhů výuky.
- Metody hodnocení
- Realizace ukázkové učební lekce v souvislosti s vybraným uměleckým dílem a odevzdání plánu navržené lekce v dohodnutém termínu.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/warts/dvkultur.htm
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/VV8MP_SDU2