PdF:ZS1BK_IVZ4 Integrovaný vědní základ 4 - Informace o předmětu
ZS1BK_IVZ4 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 4
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. František Čapka, CSc. (přednášející)
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (přednášející)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- doc. PhDr. František Čapka, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BK_IVZ4/01: Pá 4. 3. 15:45–17:25 Dětské centrum, Pá 1. 4. 11:10–12:50 Dětské centrum, Pá 15. 4. 16:40–18:20 Dětské centrum, Pá 22. 4. 13:55–15:35 Dětské centrum, Pá 6. 5. 15:45–17:25 Dětské centrum, Pá 20. 5. 11:10–12:50 učebna 2, F. Čapka, T. Češková, I. Frýzová
ZS1BK_IVZ4/02: Pá 4. 3. 15:45–17:25 Dětské centrum, Pá 18. 3. 7:30–9:10 učebna 28, Pá 15. 4. 16:40–18:20 Dětské centrum, Pá 29. 4. 13:55–15:35 Dětské centrum, Pá 6. 5. 15:45–17:25 Dětské centrum, Pá 20. 5. 13:55–15:35 učebna 2, F. Čapka, T. Češková, I. Frýzová - Předpoklady
- ZS1BK_IVZ3 Integr. vědní základ 3
ZS1BP_IVZ1, ZS1BP_IVZ2, ZS1BP_IVZ3 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je poskytnout studentům ucelený pohled na historicko-geografické aspekty současné společnosti, včetně histrického kontextu vývoje českých zemí s důrazem na konkrétní důležité události a regionální aspekty.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:- představit vybrané mezníky v dějinách českého státu
- rozlišit hlavní principy regionální výuky a využitelných metod
- popsat a charekterizovat základní body a myšlenky regionální výuky
- vysvětlit a plikovat principy demokracie a volebního systému českého státu
- v praxi využít poznatků integrovaného historické a zeměpisného učiva na konkrétních příkladech a modelech
- Osnova
- Region a regionální geografie
- Územní vývoj českého státu
- Lidská populace, chápání mikroregionu, vztah regionu a celostátních dějin
- Kultura, kulturní regionalistika
- Ekonomické aktivity
- Administrativní členění České republiky
- Volby a volební systém v ČR
- Demografie - Český statistický úřad
- Brno v proměnách 19. a 20. století
- Literatura
- povinná literatura
- ČAPKA, František. Obrazy ze života společnosti v českých dějinách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 126 s. ISBN 978-80-210-5195-9. info
- doporučená literatura
- ZOUHAROVÁ, Dáša. Regionální učebnice : metodika tvorby regionální učebnice jako výchovně-vzdělávacího prostředku regionální výuky. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 92 s. ISBN 9788087604137. info
- neurčeno
- MACHALOVÁ, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno: Paido, 1996, 97 s. ISBN 8085931141. info
- Výukové metody
- Přednášky, skupinové diskuze, praktická cvičení, sběr materiálů pro regionální portfolio
- Metody hodnocení
- písemná zkouška (70% úspěšnost)
- Informace učitele
- Předmět bude zakončen písemnou zkouškou zahrnující pouze problematiku předmětu IVZ4.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: do jara 2014 zakončení zk (5 kr.), od jara 2015 zakončení k (4 kr.)
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/ZS1BK_IVZ4