PdF:ZS1BK_POPS Poradenská psy - Informace o předmětu
ZS1BK_POPS Poradenská psychologie
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/0/.3. 4hodiny. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Jolana Bucková (přednášející)
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 18. 3. 7:30–9:10 učebna 36, Pá 15. 4. 17:35–19:15 učebna 36
- Předpoklady
- ZS1BK_UVPS Úvod do psychologie || ZS1BK_UVOS Úvod do psychologie && ! ZS1MK_PSPS Poradenská a školní psy
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem programu je poskytnout utříděný přehled o jednotlivých diagnostických kategoriích psychologického poradenství a tématech poradenské psychologie, která jsou adekvátní pro psychologickou pomoc člověku v kontextu školy a pro komunikaci pedagog-psycholog (1. a 2. stupeň základní školy).
Vychází se z "klasického paradigmatu", kdy diagnostika, náprava a psychologická péče je zaměřena na jednotlivce a psychologické intervence vycházejí z eklektického, resp. "racionálního" konceptu. - Osnova
- Předmět a význam psychologického poradenství. Otázka normality.
- Vybrané kategorie z psychopatologie dětského věku.
- Mentální retardace. Školsky významné nedostatky ve struktuře nadání. Vývoj řeči v normě a patologii.
- Emoční poruchy v dětství.
- Neurotické syndromy.
- Psychická deprivace a subdeprivace.
- Osobnost dítěte v normě a mimo ni.
- Poruchy aktivity a pozornosti.
- Problémy spojené s nevhodným působením rodiny. Problémy vyvolané negativním působením společnosti.
- Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky.
- Faktory ovlivňující způsobilost k zahájení školní docházky. Děti nezpůsobilé zahájit školní docházku v běžném termínu.
- Laterální preference jako problém poradenský.
- Psychologická péče o děti školního věku.
- Nároky školy na žáka. Výkon a školní výkon – vymezení pojmů. Školní prospěch a neprospěch. Teoretické základy školního výkonu. Jednofaktorové a vícefaktorové modely determinant školního výkonu. Faktory ovlivňující školní výkon. Koncepce K.A.Hellera (1995) V. Hrabala st. (1987) a K. Plocka (1982).
- Příčiny a formy abnormního chování. Možnosti korekce. Delinkvence dětí (dospívajících).
- Dítě a školní třída. Osobnostní, sociální a situační determinanty jeho postavení v třídním kolektivu. Typy problémů a způsoby jejich řešení. Osobnost učitele. Konfliktní dyády učitel-žák a možnosti jejich ovlivnění psychologickými intervencemi.
- Zásady přiměřeného výchovného působení na dítě v rodině (obecné i specifické) - teoretická východiska, praktické implikace.
- Fáze prožívání rodičů dítěte, které nesplňuje jejich očekávání podle Elisabeth Kübler-Ross. Zásady psychokorektivní práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání.
- Obecná i specifikovaná doporučení k individuálnímu přístupu učitele k dítěti v rámci vyučo-vání.
- Literatura
- povinná literatura
- PEŠOVÁ, Ilona a Miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 150 s. ISBN 8024712164. URL info
- Valentová, L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, pedagogická fakulta.
- doporučená literatura
- MATĚJČEK, Zdeněk. Vývojové poruchy čtení [Matějček, 1978]. 4. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 246 stran.
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 80-246-1074-4.
- Výukové metody
- přednášky, studium v knihovně
- Metody hodnocení
- kolokvium,písemná zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/ZS1BK_POPS