PdF:ZS1BP_APB1 Aplikační blok z psychologie 1 - Informace o předmětu
ZS1BP_APB1 Aplikační blok z psychologie 1 - Metody psychologie
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_APB1/01: každou lichou středu 12:05–12:50 učebna 6, T. Kohoutek, J. Lukas
ZS1BP_APB1/02: každou lichou středu 10:15–11:00 učebna 6, T. Kohoutek, J. Lukas
ZS1BP_APB1/03: každou sudou středu 12:05–12:50 učebna 6, T. Kohoutek, J. Lukas
ZS1BP_APB1/04: každou sudou středu 10:15–11:00 učebna 6, T. Kohoutek, J. Lukas - Předpoklady
- ZS1BP_UVOS Úvod do psychologie || ZS1BP_UvPs Úvod do psychologie
Nepředpokládá se znalost témat jiných předmětů, nezbytný je všeobecný přehled a znalost psychologických termínů na úrovni střední školy. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem programu
je poskytnout posluchačům základní informaci o vybraných psychologických metodách výzkumu včetně metod statistického zpracování dat a metodách sběru dat, tj. o diagnostických metodách a technikách, s akcentem na metody a postupy, které lze využít v podmínkách práce učitele 1. stupně základní školy.
Na konci kurzu budou posluchači schopni vytvořit a vyhodnotit jednoduchý dotazník a provádět kvalifikovaně skríning dětí potenciálně psychicky nezpůsobilých zahájit školní docházku v běžném termínu. - Osnova
- A) Metody výzkumné a metody sběru dat.
- 1. Vybrané metody psychologického a pedagogického výzkumu. Kvantitativní a kvalitativní výzkumná strategie. Metody sběru dat.
- 2. Konstrukce dotazníku pro potřeby školské praxe.
- 3. Základy statistického zpracování souboru dat. Deskriptivní statistika s využitím programu SPSS.
- B) Diagnostické metody v práci učitele.
- 4. Využití dětské kresby pro posouzení dosaženého stupně psychického vývoje v podmínkách práce učitele.
- 5. Pojem lateralita, vývoj laterality, od narození do 15 let. Metody skríningového ověření laterality. Zkouška laterality Matějčka-Žlaba.
- 6. Skríningové posouzení psychické způsobilosti dětí k zahájení školní docházky.
- Literatura
- doporučená literatura
- MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
- VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Vývojové poruchy čtení. 4. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 246 s. URL info
- ŠVANCARA, Josef. Diagnostika psychického vývoje. 3., upr. vyd. Praha: Avicenum, 1980, 395 s. URL info
- Výukové metody
- přednášky,domácí cvičení, studium literatury
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu:
1) min. 70% aktivní účast na realizovaných seminářích
2) znalost studijních textů a témat probíraných na seminářích
3) vypracování seminární práce. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/ZS1BP_APB1