ZS1BP_APB1 Aplikační blok z psychologie 1 - Metody psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_APB1/01: každou lichou středu 12:05–12:50 učebna 6, T. Kohoutek, J. Lukas
ZS1BP_APB1/02: každou lichou středu 10:15–11:00 učebna 6, T. Kohoutek, J. Lukas
ZS1BP_APB1/03: každou sudou středu 12:05–12:50 učebna 6, T. Kohoutek, J. Lukas
ZS1BP_APB1/04: každou sudou středu 10:15–11:00 učebna 6, T. Kohoutek, J. Lukas
Předpoklady
ZS1BP_UVOS Úvod do psychologie || ZS1BP_UvPs Úvod do psychologie
Nepředpokládá se znalost témat jiných předmětů, nezbytný je všeobecný přehled a znalost psychologických termínů na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem programu
je poskytnout posluchačům základní informaci o vybraných psychologických metodách výzkumu včetně metod statistického zpracování dat a metodách sběru dat, tj. o diagnostických metodách a technikách, s akcentem na metody a postupy, které lze využít v podmínkách práce učitele 1. stupně základní školy.
Na konci kurzu budou posluchači schopni vytvořit a vyhodnotit jednoduchý dotazník a provádět kvalifikovaně skríning dětí potenciálně psychicky nezpůsobilých zahájit školní docházku v běžném termínu.
Osnova
  • A) Metody výzkumné a metody sběru dat.
  • 1. Vybrané metody psychologického a pedagogického výzkumu. Kvantitativní a kvalitativní výzkumná strategie. Metody sběru dat.
  • 2. Konstrukce dotazníku pro potřeby školské praxe.
  • 3. Základy statistického zpracování souboru dat. Deskriptivní statistika s využitím programu SPSS.
  • B) Diagnostické metody v práci učitele.
  • 4. Využití dětské kresby pro posouzení dosaženého stupně psychického vývoje v podmínkách práce učitele.
  • 5. Pojem lateralita, vývoj laterality, od narození do 15 let. Metody skríningového ověření laterality. Zkouška laterality Matějčka-Žlaba.
  • 6. Skríningové posouzení psychické způsobilosti dětí k zahájení školní docházky.
Literatura
    doporučená literatura
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Vývojové poruchy čtení. 4. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 246 s. URL info
  • ŠVANCARA, Josef. Diagnostika psychického vývoje. 3., upr. vyd. Praha: Avicenum, 1980, 395 s. URL info
Výukové metody
přednášky,domácí cvičení, studium literatury
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu:
1) min. 70% aktivní účast na realizovaných seminářích
2) znalost studijních textů a témat probíraných na seminářích
3) vypracování seminární práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.