ZS1MP_CjD2 Didaktika českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_CjD2/01: Út 16:40–18:20 učebna 6, K. Klímová
ZS1MP_CjD2/02: Po 16:40–18:20 učebna 53, K. Klímová
ZS1MP_CjD2/03: Čt 14:50–16:30 učebna 11, K. Klímová
Předpoklady
Předpokladem pro absolvování předmětu je úspěšné ukončení předmětu ZS1MP_CjD1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Mateřský jazyk a vyučování slohu. Po absolvování dokáže student vysvětlit pojetí a hlavní principy současného slohového vyučování. Ovládá nejen cíle a obsah vyučování slohu, ale dobře se orientuje i v základních dokumentech: v RVP ZV - ŠVP ZV. Dokáže vysvětlit různá pojetí slohového vyučování v učebnicích a ovládá nejnovější metody a postupy. V praxi využívá znalostí o slohových útvarech probíraných na 1. stupni, dokáže sestavit přípravu na vyučovací hodinu slohu, zařazuje část invenční, kompoziční a stylizační. Má osvojena pravidla hodnocení mluveného a psaného projevu.
Osnova
  • 1. Znaky žákova projevu na počátku školní docházky. 2. Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu. 3. Slohové vyučování v různých typech učebnic českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ a v RVP ZV. 4. Metodický postup při práci s textovou a obrázkovou osnovou. 5. Metodické postupy slohových útvarů na 1. stupni. 6. Invence, kompozice a stylizace. 7. Mluvní cvičení žáků, hodnocení, klasifikace. 8. Témata písemných slohových cvičení.
Literatura
    povinná literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • KVAPILOVÁ BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 183 s. ISBN 8004242510. info
  • HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu : pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vydání 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 236 stran. info
    doporučená literatura
  • ŠRÁMEK, Rudolf. Domov jako zdroj poznatků o jazyce. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, s. 46-49. Řada jazyková a literární, sv. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
  • HAUSER, Přemysl. Vlastenecká výchova v mateřském jazyce. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 41-44. ISBN 80-210-2164-0. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Vlastenecká výchova ve slohovém vyučování. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, s. 63-66. Řada jazyková a literární č. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava. Výchovné texty v učebnicích čes. jazyka pro 1. stupeň. spoluautorka. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 67-72. Řada jazyková a literární č. 29, svazek 146. ISBN 80-210-2164-0. info
  • KNESELOVÁ, Helena. Výchovné texty v učebnicích pro 2. stupeň. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1999, s. 72-75. ISBN 80-210-2164-0. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
    neurčeno
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Učitel českého jazyka. In Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. Sborník příspěvků z konference k 80. výročí vzniku samostatného státu. 1999. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1999, s. 82-87. SPPFMU, sv. 146, řada jazyková a literární sv. 29. ISBN 80-210-2164-0. info
Výukové metody
Metoda řízeného rozhovoru, kritického myšlení, problémová metoda; metoda opravy a hodnocení slohových prací; metoda samostatné a skupinové práce; metoda mluvního cvičení.
Metody hodnocení
Typ výuky: semináře. Předmět je ukončen písemnou zkouškou, která zahrnuje dvě části: didaktiku jazyka a didaktiku slohu. Obsah písemné práce je dán tematickými okruhy obou disciplin a tvoří jej 12 didaktických úkolů. Správně musí student vyřešit 10 z nich.
Informace učitele
Součástí požadavků pro ukončení předmětu je nejen studium odborné literatury, ale též znalost učebnic pro 1. stupeň ZŠ, orientace v RVP ZV a ve Standardech pro základní vzdělávání.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Zkouška má dvě části, písemnou a ústní.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.