CJ2BP_JKTS Kapitoly z tvoření slov v českém jazyce

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 14:50–15:35 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednášky je systemizovat poznatky ze slovotvorby získané na předchozích stupních školy. Přednáška je zaměřena na objasnění fundamentálního pojmosloví z oblasti slovotvorby a na algoritmus slovotvorného rozboru. Vede k pochopení celkového slovotvorného systému, k rozvoji schopností slovotvorné analýzy a jejího odlišení od rozboru struktury slov z hlediska jiných jazykových rovin. Nabyté vědomosti mají sloužit budoucím učitelům při výchově žáků k jejich vlastní vědomé slovotvorné činnosti v praxi. Student je schopen diskuse o dané problematice a orientace v odborných problémech předmětu.
Osnova
  • 1. Vývojové etapy tvoření slov v češtině. 2. Nauka o tvoření slov a česká jazykovědná tradice. 3. Česká slovotvorná teorie v navázání na Pražský lingvistický kroužek (M. Dokulil aj.). 4. Popis slovotvorného systému v současných mluvnicích. 5. Tvoření slov v onomaziologickém a gramatickém plánu současné češtiny. 6. Vývojové tendence v současné české slovotvorbě.
Literatura
  • Mluvnice češtiny. 1, Fonetika, fonologie, morfonologie a morfemika, tvoření slov. 1. vyd. Praha: Academia, 1986, 566 s. info
  • DANEŠ, František, Jaroslav KUCHAŘ a Miloš DOKULIL. Tvoření slov v češtině. 1. vyd. Praha: Academia, 1967, 779 s. info
  • DOKULIL, Miloš. Tvoření slov v češtině. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1962, 263 s. URL info
Výukové metody
Typ výuky: přednáška. Výuka je založena na metodách kritického myšlení a kritického myšlení , analýzy, syntézy aj.
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška. Je ukončena zápočtem na základě pozornosti při výkladu, aplikace poznatků v navazujícím semináři a studia literatury.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: účast na výuce, studium odborné literatury
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.