PdF:CJ2MP_JJR2 Jazykový rozbor 2 - Informace o předmětu
CJ2MP_JJR2 Jazykový rozbor 2
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ2MP_JJR2/01: Po 10:15–11:55 učebna 64, K. Klímová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů. - Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře prohloubení schopností všestranné práce s texty různých stylových oblastí a aplikace ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ. Předpokládá se, že v závěru semestru:
1. Student dokáže analyzovat jazykové prostředky různých rovin ve vybraném textu.
2. Student je schopen na základě rozboru dílčích jazykových jevů posoudit text jako celek: stavbu textu, stylovou hodnotu jazykových prostředků, funkci jazykových prostředků v textu.
3. Student je schopen zvolit správný text pro ověření vybraného jazykového jevu.
4. Student dokáže prakticky využít jazykových rozborů ve vyučovacích hodinách českoho jazyka.
5. Student umí navrhnout využití znalostí a dovedností z jiných vyučovacích předmětů při rozboru vybraného textu, a naopak využít obsahu textu k připomenutí závažných znalostí z jiných předmětů. - Osnova
- 1. Syntaktická struktura textu. Věta a souvětí v textu. Souvětí a jeho druhy. Spojovací prostředky.
- 2. Rozbor složitého souvětí.
- 3. Stavba věty jednoduché. Slovní druhy a jejich větněčlenská funkce. Větné vztahy a jejich vyjádření.
- 4. Funkce lexikálních jednotek v textu, významové vztahy mezi nimi. Víceslovné lexikální jednotky a jejich identifikace v textu.
- 5. Slovotvorná analýza a rozbor stavby slova. Význam schopnosti slovotvorné analýzy pro praxi.
- 6. Vybrané tvaroslovné jevy v textu. Tvoření jazykově správných tvarů slov.
- 7. Vybrané jevy hláskové. Změny hlásek v proudu řeči, identifikace případů asimilace v souvislém textu.
- Literatura
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
- KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HAUSER, Přemysl. Slovní zásoba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 45-58. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- KLÍMOVÁ, Květoslava. Tvarosloví. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 93-168. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- HAUSER, Přemysl. Tvoření slov. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 59-92. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Zvuková stránka jazyka. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 15-44. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
- Výukové metody
- - Analýta textu: společná a individuální práce
- Řízený rozhovor při společné činnosti - analýze textu. -
Diskuse konkrétních problémů textové analýzy a rozboru. -
Individuální ověřování. - Metody hodnocení
- Podmínky pro získání zápočtu:
- Aktivní práce na semináři v průběhu semestru.
- Zvládnutí písemného testu, který obsahuje praktické úkoly dané osnovou předmětu: z 25 dílčích úkolů student potřebuje zodpovědět správně. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/CJ2MP_JJR2