CJ2MP_JNAD Práce s nadanými žáky v hodinách českého jazyka

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 16:40–18:20 učebna 4
Předpoklady
Seminář je zaměřen na teoretickou průpravu i praktickou přípravu nadaných a mimořádně nadaných žáků v rámci heterogenních tříd. Teoretická část mj. zahrnuje spolupráci s PPP, tvorbu IVP, timemanagement učitele, aktivizační metody a formy práce vhodné pro nadané žáky (e-learning, tablety, iPady, počítače, nejnovější aplikace, projektová výuka, sborníky, žákovské konference, ročníkové práce, icebreakery a energizery, jazykové hry). Jednotlivé přístupy berou v potaz čtenářskou a informační gramotnost a metody efektivního učení. Praktickou částí se rozumí vlastní příprava studentů na vyučování, případná praxe přímo ve třídách s nadanými žáky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/22, pouze zareg.: 0/22, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/22
Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student s to: 1. rozpoznat některé ze znaků nadaného žáka; 2. orientovat se v legislativě týkající se nadaných a mimořádně nadaných žáků; 3. zvolit takovou strategii práce ve třídě, aby se dokázal věnovat jak nadanému žáku, tak také žákům ostatním; 4. užívat vhodné metody pro rozvoj nadání žáka; 5. užívat vhodné metody pro integraci nadaného žáka v dané třídě; 6. hodnotit žáky nadané i jiné, vést žáky k vlastnímu sebehodnocení; 7. konkretizovat manažerské kompetence učitele; 8. rozšiřovat své didaktické kompetence; 9. vhodně použít teoretické znalosti k tvorbě individuálního vzdělávacího plánu; 10. vyjmenovat a použít příklady aktivit pro sociální kohezi třídy.
Osnova
  • 1. Teorie: spolupráce s PPP, tvorba IVP; 2. timemanagement, metody a formy práce s heterogenní třídou s důrazem na práci s nadanými žáky, 3. e-learning (moodle), práce s technikou (tablety, iPady, počítače, nejnovější aplikace), 4. projektová výuka (sborníky, žákovské konference, ročníkové práce), 5. aktivity: icebreakery, energizery, jazykové hry; 6. praxe: vlastní příprava studentů na vyučování, případná praxe přímo ve třídách s nadanými žáky.
Literatura
Výukové metody
seminář, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, portfolio, seminární práce + prezentace: aplikace probíraných metod a strategií výuky, vlastní tvůrčí přínos studentů, domácí příprava
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Studenti obdrží zápočet za aktivní účast v diskusích, za odevzdané portfolio, vč. seminární práce a její prezentace. Portfolio obsahuje materiály a zápisy ze semináře, seminární práci a případné materiály k prezentaci seminární práce. Kritéria pro seminární práci: rozsah 4–10 stran dle zadání vyučujícího. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, jaro 2018, jaro 2019.