PdF:CJ3DC_JDC2 Didaktika ČJ na SŠ 2 - Informace o předmětu
CJ3DC_JDC2 Didaktika českého jazyka na střední škole 2
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin konzultací v semestru. 1 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející), PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (zástupce)
- Garance
- Mgr. Ester Nováková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předpokladem je absolvování discipliny Didaktika ČJ na SŠ 1 (CJ3DC_JDC1).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro střední školy (program PdF, C-CV, směr Český jazyk a literatura pro střední školy)
- ZSS Český jazyk a literatura pro střední školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. prakticky užívat alternativní metody - cílem metod je rozvíjejí aktivního, efektivního učení, dále rozvoj práce s textem, rozvoj tvořivosti; 2. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu; 3. užívat metody kritického myšlení pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Práce na konzultacích je zaměřena na problematiku jazykového vyučování na střední škole. Důraz je kladen na výuku stěžejních tematických oblastí skladby, tvarosloví a pravopisného učiva. Předmět rozvíjí vědomosti a zejména praktické dovednosti, které studenti získali absolvováním předmětu Didaktika ČJ na SŠ 1. Osvojené metody výuky odpovídají požadavkům Rámcového vzdělávacího programu.
- Osnova
- 1. Obsah výuky jazykového učiva na střední škole.
- 2. Metody a strategie efektivního učení (způsoby přípravy a organizace výuky).
- 3. Využití metod kritického myšlení pro rozvoj čtenářské gramotnosti.
- 4. Vytváření prostředí pro metody kritického myšlení ve škole.
- 5. Hodnocení.
- Literatura
- doporučená literatura
- GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
- GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- neurčeno
- GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování :osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- Výukové metody
- konzultace, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, prezentace - aplikace probíraných metod a strategií výuky, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem. Studenti během semestru průběžně plní zadané domácí práce. Ke kolokviu odevzdávají portfolio obsahující aplikaci metod na vybraných tématech gramatického nebo slohového učiva ČJ. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy kurz probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Ukončení předmětu kolokviem předpokládá získání zápočtu z předmětu CJ3DC_JDC1.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/CJ3DC_JDC2