PdF:FJ6005 Učitelská praxe 2 - Informace o předmětu
FJ6005 Učitelská praxe 2
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/0/2.5. 30 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozvíjení a upevňování profesních kompetencí a postupné přebírání odpovědnosti za vlastní výuku a interakci s žáky. V této praxi je kladen důraz na oborový aspekt praxe. Student má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele. Praxe je úzce provázaná s předmětem Reflexe praxe, kde student reflektuje svoji pedagogickou praxi ve skupině studentů. Po absolvování předmětu student: zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele; zefektivní proces plánování, realizace a reflexe vlastní výuky; na základě reflexe vlastní hodiny vytváří alterace, které využívá ve výuce; upevní dovednosti vztahující se k základním složkám práce učitele (výukovým i nevýukovým); reflektuje klima konkrétní školy a třídy a jejich vliv na vlastní práci.
- Osnova
- Náslechy ve výuce; vybrané činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané cvičným učitelem či ředitelem základní/střední školy (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky, dozory, pomoc se školní/třídní dokumentací, aj.); vlastní výuka; vedení reflektivního deníku.
- Literatura
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
- Výukové metody
- Aktivní práce pod vedením cvičného učitele, individuální konzultace.
- Metody hodnocení
- Hodnocení studenta učitelství vypracované cvičným učitelem, splněná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/FJ6005