KL22 Improvizace

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy klavírní improvizace, odstranit strach ze hry bez přípravy, rozvíjet schopnost studentů reagovat alespoň na elementární úrovni na nonverbální podněty spoluhráče, seznámit je s principy modality a se základy práce s lidovou písní, jakožto se zdrojem motivicko tematické práce. Dílčím cílem je seznámit studenty s různými možnostmi doprovodu lidové písně a nutností hledat samostatně hranice estetické přijatelnosti svobodně volených variant.
Osnova
  • 1. – 3. Principy klavírní improvizace, odstranění strachu ze hry bez přípravy 4. – 5. Čtyřruční improvizace 6. – 8. různé možnosti doprovodu lidové písně 9. Hudební vtip v doprovodu lidové písně 10. – 12. Vytváření rozsáhlejších improvizovaných celků na základě rámcového formálního projektu
Literatura
  • HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordických značek. Praha: Hradecký, 1992. 186 s.
  • MARCOLOVÁ, J. Klavírní improvizace. Praha: Panton, 1989. 36 s.
  • HEBLE, Ajay a Mark LAVER. Improvisation and music education: beyond the classroom. London: Routledge, 2016. Routledge studies in music education, 3. ISBN 9781138830165.
  • HAVASOVÁ, K. Nebojte se trémy. Praha: Supraphon, 1. vyd. 1990. ISBN 80-7058-155-7
  • RISINGER, Karel. Hierarchie hudebních celků. 1. vyd. Praha: Panton, 1969. 228, [3] s. Hudební vědy. Řada B, sv. 8.
  • MARTIENSSEN, C. A. Tvorivé vyučovanie klavírnej hry. Bratislava: Opus. 1985.
Výukové metody
Praktická cvičení.
Metody hodnocení
Zkouška. Vyžadována domácí práce, povinnost navštěvovat výuku.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023.