RV2BP_4PZ Psychohygiena a psychologie zdraví

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Kateřina Koros Bartošová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 10:15–11:55 učebna 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači se seznámí se základy psychohygieny jako interdisciplinárního oboru na pomezí psychologie, pedagogiky a medicíny. Současná psychohygiena ústí v mnoha svých koncepcích do moderní psychologie zdraví, která se orientuje na projektování zdraví jako stavu “plné tělesné, psychické a sociální pohody” z psychologického aspektu. V kurzu jsou probrány základní kategorie a teorie psychohygieny a psychologie zdraví, a to zejména “zdraví”, “stres a jeho zvládání”, “únava a výkonnost”, “neurotické poruchy”, “odpočinek a relaxační techniky”, “zdravý způsob života”, “zdravá osobnost” a d. Poznatky jsou prezentovány zejména vzhledem k předchozím znalostem studentů z psychologie a pedagogiky a vedle teoretických informací mají poskytnout studentovi rovněž praktické dovednosti při zvládání náročných životních situací a pro rozvoj osobnosti.
Osnova
  • Vymezení a předmět psychohygieny. Základní pojmy psychohygieny. Psychologie zdraví, její vymezení a úkoly. Světová zdravotnická organizace (WHO), její úkoly a programy. ZDRAVÍ PRO 21. STOLETÍ. Definování kategorií zdraví. Prevence. Výkonnost, práceschopnost a únava. Psychohygiena odpočinku. Relaxace a rekreace. Průběh výkonnosti. Biorytmicita. Křivky výkonnosti. Optimalizace školního rozvrhu. Psychohygiena volného času. Hra a relaxace. Psychohygiena spánku. Imaginace a relaxace. Fenomén stresu. Vývoj teorie stresu v medicíně a v psychologii.. Koncepce stresu a jeho teorie. Teorie Selyeho a Lazaruse. Eustres a distres. Náročné životní situace a jejich zvládání. Coping-proces. Fenomén nezdolnosti. Problematika tzv. vyhoření (burnout syndrom) a jeho průběh. Neurotické poruchy. Vymezení, vývoj pojmu. Prevence neuróz. Psychologie zdraví, psychohygiena a psychoterapie. Psychoterapie a výchova. Psychagogika. Psychohygiena učení. Přetěžování ve škole. Tréma. Úloha fyzikálních podmínek prostředí. Samoučení. Sebevýchova. Self-management. Kvalita života a životní styl. Psychické mechanismy závislosti. Osobnost toxikomana. Sociálně-psychologické otázky psychohygieny. Optimální komunikace. Sociální opora. Relaxační techniky a antistresové programy, jejich principy, klasifikace a teoretická východiska. Rozvoj osobnosti, osobnostní růst. Flow. Well-being. Fitness. Wellness. Optimismus. Sebepoznání a self-esteem. Zdraví a spiritualita. Zrání osobnosti. Perspektivy psychologie zdraví a psychohygieny. Škola a podpora zdraví. Úskalí psychohygieny.
Literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 195 s. ISBN 80-7178-835-X. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání druhé. Praha: Portál, 2003, 279 stran. ISBN 8071787744. info
  • Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
  • BEDRNOVÁ, Eva. Duševní hygiena a sebeřízení : pro vysokoškoláky a mladé manažery. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1999, 157 s. info
Výukové metody
přednášky
Metody hodnocení
písemný test; 70% úspěšnosti
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.