PdF:SC4BK_MAD Metodika aktivního doučování - Informace o předmětu
SC4BK_MAD Metodika aktivního doučování
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/0/2. 25 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Kornherrová (pomocník)
Mgr. Bc. František Georgiadis (pomocník)
Mgr. Dominika Dvořáková (pomocník)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Po absolvování tohoto předmětu získá student dovednosti spojené s aktivizací a podporou žáků pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí. Osvojí si didaktické metody doučování, seznámí se s prostředím žáka, s jeho specifickými potřebami a postupně dokáže vytvořit vhodné výukové návyky u žáka, se kterým bude individuálně pracovat v rámci semestru. Bude vytvořen rámec metodiky aktivního doučování, kterou lze aplikovat do pedagogické praxe. Student bude schopen vytvořit vlastní metodické materiály, které může aplikovat v pedagogické praxi.
- Osnova
- Specifika individuální práce se žákem. Základy komunikace mezi doučovatelem a žákem. Didaktické metody doučování. Individuální pedagogická praxe v rodinném prostředí žáka v rozsahu 20 hodin. Vedení reflexního deníku. Komunikace s učitelem žáka. Evaluace aktivního doučování.
- Literatura
- povinná literatura
- GULOVÁ, Lenka. Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 225 s. ISBN 978-80-210-6030-2. info
- doporučená literatura
- GULOVÁ, Lenka. Reflexe k tématu vzdělávání v kontextu romské populace. In Kaleja, M. a kol. Romové - otázky a odpovědi v českém a slovenském kontextu. 1.vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012, s. 138-155. ISBN 978-80-7464-175-6. info
- GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Zuzana BUCHTOVÁ. Evaluace předmětu Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. In Gulová a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Muni PRESS, 2010, s. 56 - 91, 35 s. neuvádím. ISBN 978-80-210-5342-7. info
- Výukové metody
- Individuální pedagogická praxe, aktivní doučování v rodinném prostředí, cvičení aktivního doučování, evaluace, tvorba metodiky.
- Metody hodnocení
- Student si bude v průběhu praxe vést podrobné záznamy o doučování v reflexním deníku, vytvoří si metodiku vlastní pedagogické práce, evaluace proběhne formou ohniskové skupiny studentů-doučovatelů.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1581
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je součástí profilace Asistent pedagoga a přednostně ho zapisují studenti se zájmem o ukončení celé profilace a dalších souvisejících předmětů.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/SC4BK_MAD