PdF:SP4RC_MSP3 Didaktiky předmětů pro 1. stup - Informace o předmětu
SP4RC_MSP3 Didaktiky předmětů pro 1. stupeň základní školy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 3
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 12. 5. 7:30–14:40 učebna 51
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Problematika přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Edukace, předměty speciální péče, specifika didaktiky jednotlivých typů postižení postižení se zaměřením na mentální postižení. Komunikativní dovednosti. Student získá základní dovednosti v edukaci žáků se súeciálními vzdělávacími potřebami.
- Osnova
- ) Edukační proces u žáků s mentálním postižením. Systém vzdělávání. Osobnost jedince s mentálním postižením. Postavení hlavních předmětů ve vzdělávacích programech (český jazyk, matematika). Vzdělávací programy na ZŠ a ZŠ speciální.
- 2) Edukační proces u žáků se sluchovým postižením. Systém péče. Osobnost sluchově postiženého jedince, stupně postižení. Specifičnost vyučovacího procesu, globální čtení.
- 3) Edukační proces u žáků se zrakovým postižením. Systém péče. Osobnost zrakově postiženého jedince. Specifičnost vyučovacího procesu. Využití speciálních pomůcek.
- 4) Edukační proces u žáků s tělesným postižením. Systém péče. Osobnost jedince s tělesným postižením. Specifičnost vyučovacího procesu. Předmět dorozumívací dovednosti.
- 5) Edukační proces u žáků se specifickými poruchami učení. Systém péče. Osobnost jedince s ADD/ADHD. Reedukace dyslexie, dyskalkulie. Programy prevence a modifikace jedinců s poruchami chování.
- 6) Edukační proces u žáků se souběžným postižením více vadami. Problematika DMO. Problematika hluchoslepoty. Definice kombinovaného postižení. Systém péče. Specifičnost vyučovacího procesu.
- 7) Edukační proces jedinců s narušenou komunikační schopností. Systém péče. Osobnost jedince. Specifičnost vyučovacího procesu. Řečová výchova v edukaci žáků s mentálním postižením.
- 8) Edukační proces u žáků se sociálním znevýhodněním. Specifika sociálního znevýhodnění. Přípravná třída. Asistent pedagoga. Opatření pro podporu žáků se sociálním znevýhodněním.
- 9) Edukační proces u žáků s poruchami autistického spektra. Systém péče. Osobnost jedince s PAS. Specifika vyučovacího procesu, metody a formy práce. Strukturované vyučování. Komunikační systém VOKS.
- Literatura
- CASEOVÁ, C., DATLOYOVÁ, T. Arteterapie s dětmi. Praha: Portál, 1995
- TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
- Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
- Výukové metody
- interaktivní přednáška,
- Metody hodnocení
- Typ výuky: prednáška, ukončení zkouškou; písemný test - k úspěšnému absolvování předmětu je nutné 65% správných odpovědí účast 50%
- Informace učitele
- Doporučená literatura PIPEKOVÁ ,J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno. Paido 2000 ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha. Portál. 2000 Rámcové vzdělávací programy VALENTA.M., MULLER,O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003 VALENTA.M. Přehled speciální pedagogiky a školské integrace. Olomouc: UP, 2003 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ. L. Oftalmopedie. Brno. Paido. 2000 KEBLOVÁ. A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha. Septima. 1996 KEBLOVÁ. A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené. Praha. Septima 1996 LUDÍKOVÁ. L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc. PdF 2001 LUDÍKOVÁ. L. Vzdělávání hluchoslepých. I., II., III., . Olomouc. Scientia 2001 VÍTKOVÁ, M KVĚTOŇOVÁ ŠVECOVÁ L.,. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno. Paido. 1999 VÍTKOVÁ. M. Somatopedické aspekty. Brno. Paido JANOTOVÁ, N. ŘEHÁKOVÁ, l. Surdopedie komunikace sluchově postižených. Praha.1990 Drobné brožury s surdopedickou tematikou vydané nakladatelstvím SEPTIMA KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I, II, III. Brno. Paido, 1998 ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha. Portál. 2003
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/SP4RC_MSP3