SP7MP_S4c1 Specializace: Edukace žáků v riziku problémů/poruch chování a adiktologie

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP7MP_S4c1/01: Po 11:10–14:40 centrum, K. Červenka
Předpoklady
Absolvován předmětu základ etopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy ke vzdělávání dětí a žáků v riziku poruchy chování, s problémy v chování a s poruchami chování se zaměřením na školní prostředí. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech na systémové úrovni školy a třídy.
Osnova
  • Etopedie v kontextu inkluzní teorie a praxe a přístupu ke vzdělávání a vzdělanosti cílové skupiny. Edukační potřeby cílové skupiny jako zdroj intervenční práce speciálního pedagoga. Porucha chování jako dynamický fenomén – vertikální, horizontální úroveň Sociální vyloučení a rizika pro vývoj chování, Neúspěch v učení jako riziko. Intervence 3P v prostředí školní třídy Systémové prvky a procesy pro podporu iluzivního prostředí školy ve vztahu k cílové skupině – riziko vyloučení ze vzdělávání. Legislativní rámec. Porucha chování v kontextu přístupu ke vzdělání a vzdělanosti, bariéry pro kvalitu života.
Literatura
    povinná literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie pocitů štěstí : současný stav poznání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 131 s. ISBN 9788024744360. URL info
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 141 stran. ISBN 9788073675905. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Intervenční dimenze dramatické výchovy. In Vojtová, V.; Pavlovská, M. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013, s. 47 - 56. ISBN 978-80-210-6518-5. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 154 s. ISBN 8024708183. info
  • Krizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 80-7178-696-9. info
    neurčeno
  • Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti.
Výukové metody
Diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace, seminární práce. Bloková výuka expresivních terapií. Případová práce. Samostudium.
Metody hodnocení
Případová práce formou intervence - studie. Seminární práce na zadané téma s využitím odborné literatury.Reflexe případové práce. 40:30:30
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu specializaci psychopedie a budou studovat etopedii.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2018.