SPD4_FILA Filozofie výchovy a vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
20/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Radovan Rybář, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je vést studenty k zamyšlení nad hlubšími otázkami výchovy, zejména nad souvislostí výchovy a problémů dnešního světa. Kurz by měl napomáhat vytváření pozitivního postoje k učitelské profesi a k sobě jako učiteli.
Osnova
  • 1. Filozofické otázky výchovy 2. Filozofie výchovy a pedagog 3. Filozofie výchovy a výchova obecně 4. Pojetí paradigmat 5. Chápání mýtů 6. Vývoj dějin filozofie výchovy – pojetí člověka a výchovy 7. Antika (Sokrates, Platon, Aristoteles) 8. Středověk (Aurelius Augustinus, Tomáš Akvinský) 9. Novověk (R. Descartes) 10. Filozofické základy výchovy u J. A. Komenského 11. Současný svět a výchova 12. Společnost vědění – teorie ne/vzdělanosti (K. P. Liessmann)
Literatura
  • PALOUŠ, Radim. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2009, 111 s. ISBN 9788024616506. info
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 125 s. ISBN 9788020016775. info
  • STARK, Stanislav. Filozofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu. 1. vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2006, 183 stran. ISBN 8073800128. info
  • RYBÁŘ, Radovan. Jeden z problémů etické orientace na základní škole. In Orientace české základní školy. první. Brno: MU,Centrum pedagogického výzkumu PedF, 2005, s. 54-59. ISBN 80-210-3870-5. URL info
  • PROKEŠOVÁ, Miriam. Filosofie výchovy. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2004, 105 s. ISBN 8070426934. info
  • RYBÁŘ, Radovan. Hledání zdravé rovnováhy pro tvořivé a odpovědné učitelství. In Učitelství a zdraví 5. PdF MU Brno: Nakladatelství - Pavel Křepela Brno, 2003, s. 301-311, 8 s. ISBN 80-86669-02-5. info
  • STARK, Stanislav, Nikolaj DEMJANČUK a Dagmar DEMJANČUKOVÁ. Kapitoly z filosofie výchovy. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 183 s. ISBN 8086473562. info
  • PALOUŠ, Radim. Dopisy dnešnímu kmotřenci. Brno: Cesta, 2001, 129 s. ISBN 80-7295-024-X. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2000, 201 s. ISBN 8024600765. info
  • PATOČKA, Jan. Filosofie výchovy. Edited by Radim Palouš. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997, 65 s. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-150-9. info
  • KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova :kapitoly z filosofie výchovy. Vyd. 1. Brno: Vlastním nákladem, 1996, 231 s. ISBN 80-85668-34-3. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996, 213 s. ISBN 80-7113-169-5. info
  • PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 119 s. ISBN 8004253903. info
  • MASARYK, Tomáš Garrigue. O škole a vzdělání. Edited by Josef Cach. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 135 s. ISBN 800425554X. info
Výukové metody
Konzultace
Metody hodnocení
Seminární práce, nebo ústní kolokvium.
Informace učitele
http://ped.muni.cz/wsedu
Jsou různé různé možnosti, jak ukončit předmět, např.: 1) vybrat si některou z knih z nabídky doporučené literatury předmětu v IS MU (viz sylabus) a přijít s poznámky o přečtené knize poreferovat, 2) vybrat si a zpracovat seminární práci (v rozsahu 3-5 s. + zdroje) na některý z níže uvedených tematických okruhů, např.: - Problematika obecně lidských hodnot v díle vybraného autora - spisovatele/filosofa; - Filosofie výchovy z hlediska dějin (pojetí výchovy od antiky až po postmodernu; vybrané období nebo autor). Seznam možných osobností či autorů: Antika: Sókratés, Platón, Aristotelés; Aurelius; Středověk: Aurelius Augustinus, Petr Abélard, Moše ben Maimon-Maimonides, Tomáš Akvinský; Novověk: Immanuel kant, Johann Gotttlieb Fichte, Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Karel Marx, Auguste Comte, Friedrich Nietzsche, Wilhelm Dilthey, Max Scheler, Martin Heidegger, Karl Jaspers, Eugen Fink, Hannah Arendtová, Hans Georg Gadamer, Michel Foucault; Současnost: Wolfgang Brezinka, Konrad Paul Liessmann, aj.; Česká FV: Petr Chelčický, Jan Amos Komenskký, Tomáš Garrigue Masaryk, Jan Patočka, Radim Palouš, aj. - Pohádky a jejich vliv na rozvoj hodnotového systému u dětí a mládeže; - Filosofické základy výchovy (obecné pojednání); - Mýty a archetypy a jejich odraz ve výchově a životě člověka (ve vybraném literárním či uměleckém díle); - Aplikace vlastní odborné specializace ve výchově dětí a mládeže.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021.