PdF:SZ6010 Základy pedagogicko-psychologi - Informace o předmětu
SZ6010 Základy pedagogicko-psychologické diagnostiky
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět navazuje na předmět výzkum v pedagogické praxi, předpokládá jeho absolvování.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu student:
• vysvětlí základní přístupy diagnostikování u žáka a studenta, ve třídě (či skupině dětí) a na škole, především se zaměřením na individuální aspekty vzdělávacího procesu;
• dokáže interpretovat výsledky psychologického či speciálně pedagogického vyšetření;
• formuluje cíl jednoduchého diagnostického postupu, zvolí vhodný screeningový diagnostický nástroj;
• využívá ve školní praxi běžně dostupná data o žákovi, případně dosbírá dílčí potřebná data, analyzuje je základními technikami, interpretuje výsledky, prezentuje je ústně a písemně srozumitelným způsobem kolegům, žákům a rodičům a navrhuje implementaci a opatření na individuální úrovni. - Osnova
- Seminář č. 1 – 2 (vyučuje pedagog a psycholog v tandemu);
- •Základní pojmy diagnostiky (diagnostika, diagnóza, semiformální diagnóza ve škole). Využití diagnostiky v různých školních kontextech a její cíle. Etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Standardy pro užívání diagnostických metod. Diagnostický postup. Diagnostická rozvaha, diagnostická hypotéza, diagnostická opatření. Strategie a postupy pedagogické diagnostiky. Práce s posudky. Systém poradenství ve školství;
- Seminář č. 3 (vyučuje psycholog);
- •Diagnostika kognitivních předpokladů a práce s jejími výsledky;
- •Diagnostika nonkognitivních charakteristik ovlivňujících školní výkon;
- •Dotazníky zaměřené na poznání (screening) některých aspektů osobnosti: životní spokojenost, zvládání stresu, motivace k výkonu, styly učení, sebepojetí školní úspěšnosti;
- Seminář č. 4 (vyučuje pedagog);
- •Anamnéza;
- •Pozorování ve výuce a ve školních situacích: typy pozorování jejich využití; pozorovací systémy, archy, chyby při pozorování;
- Seminář č. 5. (vyučuje psycholog);
- •Analýza učebních produktů: strukturované (pojmové mapy, skici, diagramy, tabulky, plány), kreativní (plakát, film, obraz, malba, texty), presenativní, orientované na jednání (přednáška, rolová hra, výstava, promítání, modely);
- •Analýza produktů činnosti – tematické kresby, sešity, slohové práce apod.;
- •Projektivní techniky – dynamická kresba, rozbor písemného projevu, nedokončené věty;
- Seminář č. 6 (vyučuje pedagog);
- •Rozhovor s žákem;
- •Didaktický test: konstrukce, hodnocení. Práce s výsledky (individuální specifičnost);
- •Analýza pedagogické dokumentace jako východisko pro diagnostickou úvahu o žákovi i evaluaci případných intervenčních zásahů.
- Literatura
- povinná literatura
- Gavora, P. (1999). Akí su moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava: Práca.
- AERA, APA, NCME. (2001). Standardy pro pedagogické a psychologické testování (APA).
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
- HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
- doporučená literatura
- Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika – měření v psychologii. Praha: Portál.
- Kasáčová, B., Cabanová, M. et al. (2013). Pedagogická diagnostika v teórii a aplikáciách. Banská Bystrica: Belianum.
- Vališová, A., & Kasíková, H., et al. (2010). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
- Babiaková, S. a Cabanová, M. (eds). (2012). Diagnostikovanie, hodnotenie a evalvácia v škole. Banská Bystrica: UMB.
- Kubiszyn, T., & Borich, G. D. (2015). Educational testing and measurement: Classroom application and practice. Hoboken: John Wiley & Sons.
- Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD.
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 9788073673260. info
- HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 8085467062. info
- Výukové metody
- Seminář
- Metody hodnocení
- Kritéria pro udělení zápočtu: aktivní účast ve výuce (5 bodů), příprava na výuku, zejména četba (5 bodů), 2 cvičení (každé 10 bodů), znalostní test (5 bodů).
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/SZ6010