PdF:UPV_0016 Obecná didaktika - Informace o předmětu
UPV_0016 Obecná didaktika
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 9:20–10:05 učebna 6, St 9:20–11:00 učebna 7
- Předpoklady
- Znalosti základních pojmů z obecné pedagogiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu bude student schopen: - vymezit pojmy vztahující se ke vzdělávání - popsat teorii cílů - vymezit a popsat výukové metody, prostředky a formy - objasnit didaktické principy - definovat aktivní činnost žáků ve výuce.
- Osnova
- 1. Úvod do studia předmětu Obecná didaktika, návaznosti na obor 2. Metodologické otázky, významné osobnosti v didaktice 3. Přehled didaktických teorií a koncepcí 4. Základní pedagogické dokumenty a právní aspekty výuky 5. Cíle výuky 6. Obsah výuky, tacitní znalosti 7. Vyučovací metody 8. Formy výuky 9. Didaktické zásady 10. Mravní aspekty edukace 11. Příprava učitele a vedení výuky 12. Hodnocení ve výuce 13. Sebereflexe učitele 14. Doplňující témata
- Literatura
- povinná literatura
- KOLÁŘ, Zdeněk a Karel RÝDL. Úloha obecné didaktiky v přípravě učitelů na vysoké škole. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 1988. 210 s.
- ŠVEC, Vlastimil. Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost , o.s., 2012, roč. 22/2012, č. 3, s. 387-403. ISSN 1211-4669. info
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 104 stran. ISBN 8021031239. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- doporučená literatura
- PETLÁK, Erich. Všeobecná didaktika. 2. vyd. Bratislava: Iris, 2004, 311 s. ISBN 8089018645. info
- OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
- neurčeno
- John K. Gilbert. Science Education: Science, education, and the formal curriculum. 2006.
- Joan D'Amico, Kate Gallaway. Differentiated Instruction for the Middle School Science Teacher. 2010.
- ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
- ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
- FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA a Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 95 s. ISBN 8021013087. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse, samostatná práce studentů.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou.
- Informace učitele
- Pokyny k seminární práci: Vypracujte esej s tématickým zaměřením na svůj obor. Popište stručně obor, v němž učíte (nebo který jste vystudovali na střední odborné škole) a navrhněte určitou inovaci v tomto oboru. V eseji o rozsahu 4 – 5 stránek formátu A4 použijte nejméně 10 z těchto pojmů: - obecná didaktika, návaznosti na obor - metody obecné didaktiky - didaktická teorie - pedagogický dokument - cíl výuky - obsah výuky - vyučovací metoda - forma výuky - didaktická zásada - kázeň - příprava učitele - vedení výuky - hodnocení ve výuce - sebereflexe učitele - učitel žák.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/UPV_0016