PdF:VVD4005 Výtvarná pedagogika - teorie a - Informace o předmětu
VVD4005 Výtvarná pedagogika - teorie a výzkum
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/0/2. 5x konzultace. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit základní a rozšířenou terminologii z oboru výtvarná pedagogika; použít informace o dějinách a výzkumu ve výtvarné pedagogice k řešení vlastního výzkumného úkolu; vytvořit design výzkumu v oboru teorie výtvarné pedagogiky; předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí ve věci realizace a vyhodnocení výzkumných dat; na základě nabytých znalostí odvodit i perspektivy dalšího vývoje zkoumaného tématu v interdisciplinárním diskurzu; interpretovat aktuální zdroje z odborné literatury.
- Osnova
- Obsahem předmětu je prozkoumání stavu současného bádání v oboru, prostudování vybraných tuzemských a zahraničních publikací z oboru teorie výtvarné výchovy vztahujících se k tématu dizertačního projektu doktoranda. Studující se seznámí s aktuálním stavem řešení vlastní zvolené problematiky v oboru teorie umělecké výchovy a učiní rešerši z vybraných titulů. Navíc je studující povinen seznámit se s aktuálními klíčovými tématy řešenými ve výtvarné pedagogice a prokázat znalost děl nejméně pěti vybraných autorů publikujících v dané oblasti.
- Literatura
- povinná literatura
- STEARS, J. et al. Understanding Art Education. London – New York: Routledge 2010.
- KIRSCHENMANN, J. Ästhetische Bildung und Identität: Fächerverbindende Vorschläge für die Sekundarstufe I-II. München: Schriftenreihe Kontext Kunstpädagogik 2006.
- SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek umění : teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 2., ekonomické. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011, 281 s. ISBN 9788072904983. info
- ARNHEIM, Rudolf. Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. Berkeley: University of California Press, 2004. ISBN 9780520243835. info
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Rituál, umění a výchova. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 351 s. ISBN 8021030291. info
- ARNHEIM, Rudolf. Visual thinking. Berkeley: University of California Press, 1997, xi, 345. ISBN 9780520242265. info
- doporučená literatura
- BABYRÁDOVÁ, H. et al. Téma - akce - výpověď: projektová metoda ve výtvarné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého 2015.
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Trasy : výzkum historických a inovativních aspektů umění a edukace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 256 s. ISBN 978-80-210-7544-3. info
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Trasy : výzkum historických a inovativních aspektů umění a edukace. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 255 stran. ISBN 9788021075443. info
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Jana MUSILOVÁ, Lucie TIKALOVÁ a Jiří SOSNA. Uvnitř a vně : sociální a edukativní aspekty výtvarné tvorby v prostředí školy a ve veřeném prostoru. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 151 stran. ISBN 9788024440736. info
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Jiří HAVLÍČEK, Petr KUNČÍK, Lenka GUMULEC, Ondřej NAVRÁTIL, Petr KOVÁŘ, Táňa ŠEDOVÁ, Kateřina PLESNÍKOVÁ, Marta KOVÁŘOVÁ, Eva DEL RISCO KOUPOVÁ, Radka VEJRYCHOVÁ, Darina HLINKOVÁ, Jana REICHEL, Martina NOVÁKOVÁ, Veronika DROBNÁ a David MEDEK. Meziprostory. Interspaces. Zwischenräume. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 306 s. ISBN 978-80-210-6654-0. info
- ZÁLEŠÁK, Jan a Jaroslav VANČÁT. Koncept vizuální gramotnosti a možnosti jeho aplikace v českém vzdělávání. In Mezi viděním a věděním. Vydání první. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2009, s. 102 - 106. ISBN 978-80-7414-152-2. info
- Ikonologie und Didaktik : Begegnungen zwischen Kunstwissenschaft und Kunstpädagogik : Festschrift für Axel von Criegern zum 60. Geburstag. Edited by Johannes Kirschenmann - Ellen Spickernagel - Gerd Steinmüller. Weimar: VDG, 1999, 306 s. ISBN 3897390973. info
- ARNHEIM, Rudolf. Entropy and art : an essay on disorder and order. Berkeley: University of California Press, 1971, 64 s. ISBN 0520026179. info
- neurčeno
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Stanislava ČERVENÁKOVÁ, Lenka TUČKOVÁ a Radka VEJRYCHOVÁ. Výzkum ontogenetických, typologických a interpretačních aspektů současných výtvarných projevů žáků základních a středních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. CD-ROM. ISBN 978-80-210-6039-5. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, diskuze
- Metody hodnocení
- - 5 povinných konzultací
Doktorand vypracuje patnáctistránkovou esej zaměřenou na propojení tématu vlastní dizertace s nejnovějšími výzkumy v oboru teorie výtvarné výchovy. Při zkoušce je povinen prokázat orientaci v historii oboru a v nejnovějších publikacích oboru – a to jak v tuzemsku, tak i v zahraničí. Zvolenou problematiku pojedná ve vztahu k nejaktuálnějším výzkumným otázkám řešeným jak v oblasti teorie výtvarné pedagogiky, tak i v oblasti didaktiky a historie výtvarné výchovy. V eseji uvede rozsáhlý citační rejstřík. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/VVD4005