VVD4013 Design jako sociální odraz společnosti

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/2. konzultace. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Mgr.A. Pavel Noga, ArtD. (přednášející)
Garance
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Osnova
  • Grafický design je ve vědomí určité části veřejnosti „pošpiněn“ úzkou provázaností se světem vulgární podoby komerce a reklamy. Nicméně – neustále stoupá počet designérů, kteří se ve své práci na jedné straně cílevědomě věnují kritické praxi (využitím prostředků grafického designu komentují aktuální dění ve společnosti) a na druhé straně aktivně vyhledávají sociálně laděné projekty, kterým mohou díky své specializaci výrazně pomoci. Obsahem předmětu je na jedné straně právě kritická praxe grafického designu a na druhé straně pak zkoumání a seznámeni s různými příklady kritického myšlení a sociálně zaměřeného designu, a také podobnými projekty realizovanými na některých vysokých uměleckých školách u nás i ve světě. Cílem je získanými znalostmi inspirovat studujícího k realizaci takových vlastních projektů v oblasti designu, které usnadňují a zkvalitňují podmínky každodenního života a zlepšují vzájemnou komunikaci mezi lidmi.
Literatura
    povinná literatura
  • NOGA, Pavel. Typografický plakát. Tradiční komunikační médium v období rozvinutých digitálních technologií. Brno: MUNI PRESS, 2015, 166 s. ISBN 978-80-210-8063-8. info
  • JANSA, Robert a Petr BABÁK. Proto : grafický design a současné umění. Edited by Petr Bosák. Vyd. 1. V Praze: Quick brown fox jumps over the lazy dog, 2013, 243 s. ISBN 9788090569102. info
    doporučená literatura
  • LENK, Krzysztof. Krótkie teksty o sztuce projektowania. Gdańsk: wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2011.
  • BARNBROOK, Jonathan. Barnbrook Bible. New York: Rizzoli International Publications, 2004.
  • KESSELSKRAMER. Advertising for people who don‘t like advertising. London: Laurence King Publishing, 2012.
  • ESKILSON, Stephen, J. Graphic Design A New History. London: Laurence King Publishing Ltd, 2007.
  • PACHMANOVÁ, Martina. Design: Aktualita nebo věčnost? Antologie textů k teorii a dějinám designu. Praha, VŠUP, 2005.
  • GOTTSCHALL, Edward, M. Typographic Communications Today. Cambridge (Massachusetts): The MIT Press, 1991.
  • DAVIS, Meredith. Graphic Design in Context. Graphic Design Theory. London. Thames and Hudson, 2012.
  • GERBER, Anna; LUTZ, Anna. Influences. A Lexicon of Contemporary Graphic design. Berlin: Die Gestalten Verlag, 2006.
  • ARMSTRONG, Helen. Graphic design theory. Readings from the field. New York: Princenton Architectural Press, 2009.
  • NOGA, Pavel. Design na cestě. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014.
  • DĘMBOWSKI, Przemek; MROWCZYK Jacek. Widzieć Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie. Kraków: Karakter 2011.
  • LIVINGSTON, Alan+Isabella. Dictionary of Graphic Design and Designers. London: Thames&Hudson, 2003.
  • KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dejín grafického dizajnu. 1. vyd. Bratislava: Slovenské centrum dizajnu, 2006, 224 s. ISBN 8096865854. info
Metody hodnocení
- 5 povinných konzultací

Doktorand vypracuje patnáctistránkový esej zaměřený na propojení tématu vlastní dizertace s nejnovějším vývojem v oboru grafického designu a vizuální komunikace. Při zkoušce je povinen prokázat orientaci v historii oboru a také v nejnovějších publikacích v oboru – a to jak v tuzemských tak i v zahraničních. Zvolenou problematiku pojedná ve vztahu k aktuálním výzkumným otázkám řešeným v oblasti grafického designu a vizuální komunikace. V eseji uvede rozsáhlý citační rejstřík.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021.