PdF:ZS1BK_RPG Rozvoj počáteční gramotnosti - Informace o předmětu
ZS1BK_RPG Rozvoj počáteční gramotnosti
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin v semestru. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BK_RPG/OS01: Pá 24. 2. 7:30–11:00 učebna 30, Pá 7. 4. 7:30–11:00 učebna 35, J. Havel
ZS1BK_RPG/OS02: Pá 24. 2. 7:30–11:00 učebna 30, Pá 7. 4. 7:30–11:00 učebna 35 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základních škol (program PdF, C-CV)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kurzu jsou: student definuje základní pojmy z oblasti čtenářské gramotnosti jako součásti funkční gramotnosti; vysvětlí teoretická východiska pro koncipování činností směřujících k dovednostem jedince zacházet s písemnými texty v běžném životě.
- Osnova
- 1. Význam čtenářské dovednosti a dovednosti psát v dnešní společnosti a v naší kultuře; vliv rozvoje těchto dovedností na školní úspěšnost, popř. neúspěšnost ve škole.
- 2. Čtení a psaní jako činnost potřebná pro život, jako součást funkční gramotnosti.
- 3. Čtení a psaní jako prostředek rozvoje kritického myšlení. Metody a formy práce, teoretické předpoklady.
- 4. Rozvoj slovní zásoby.
- 5. Rozvoj gramotnosti v předškolním věku.
- 6. Rozvoj počáteční gramotnosti žáků minoritních skupin.
- 7. Význam rodiny pro rozvoj čtenářské a písařské gramotnosti.
- 8. Význam projektového vyučování při rozvoji počáteční gramotnosti.
- 9. Využití počítačů při rozvíjení počáteční gramotnosti.
- 10.Výzkum v oblasti rozvoje počáteční gramotnosti.
- Literatura
- HAVEL, Jiří a Veronika NAJVAROVÁ. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 111 s. ISBN 978-80-210-5714-2. info
- NAJVAROVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně základní školy. Pedagogická orientace. Brno: Konvoj, 2008, roč. 18, č. 1, s. 7-21. ISSN 1211-4669. info
- NAJVAROVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně ZŠ. 2008. info
- NAJVAROVÁ, Veronika. Výzkum čtenářských strategií žáků 1. stupně základní školy. In In Svatoš, T.; Doležalová, J. (ed.). Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008, s. 461-468. ISBN 978-80-7041-287-9. URL info
- NAJVAROVÁ, Veronika. Model funkční gramotnosti a RVP ZV. In In JANÍK, T.; KNECHT, P.; NAJVAROVÁ, V. (eds.) Příspěvky k tvorbě a výzkumu kurikula. Brno: Paido, 2007, s. 77-84. ISBN 978-80-7315-153-9. info
- HAVEL, Jiří. Jak předcházet nedostatkům v prvopočátečním čtení a psaní. In Teoreticko - metodická propedeutika pro edukační činnosti s dětmi a mládeží. Brno: Katedra sociální pedagogiky PdF MU, 2003, s. 73-79. ISBN 80-86633-03-3. info
- Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
- HAVEL, Jiří. Příprava dítěte na výuku čtení a psaní. In Texty pro pedagogicko-psychologickou přípravu romských asistentů. Brno: Paido, 2001, s. 86-89. ISBN 80-7315-011-2. info
- Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Edited by Jana Doležalová. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 76 s. ISBN 80-7041-100-7. info
- HAVEL, Jiří a Miroslava NOVOTNÁ. Elementární čtení a psaní. In Budoucí učitelé na souvislé praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 1999, s. 32-67. ISBN 80-85931-73-7. info
- HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 s. ISBN 80-85931-64-8. info
- KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 141 s. ISBN 80-86039-55-2. info
- KŘIVÁNEK, Zdeněk. Mimotřídní práce v počátečním čtení : metodická příručka. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997, 66 s. info
- SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995, 49 s. info
- SANTLEROVÁ, Květoslava. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. 1. vyd. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU v Brně, 1994, 45 s. : il. info
- ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Vývoj písma v kostce. Vyd. 1. Brno: Učebnice a knihy. Mgr. Jitka Spiesová, 1994, 91 s. info
- GAVORA, Peter. Žiak a text. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 8008003332. info
- Výukové metody
- přednášky, diskuse v hodině
- Metody hodnocení
- Typ ukončení: prezentace portfolia, zápočet
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/ZS1BK_RPG