ZS1BP_CjK4 Kapitoly ze současného českého jazyka 4

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 17:35–18:20 učebna 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Volitelná přednáška doplňuje povinný předmět Současný český jazyk 4 - slovní zásoba a tvoření slov.
Témata přednášky jsou teoretickými východisky pro praktické úkoly v semináři z předmětu ZS1BP_CjC4.
Předpokládá se, že po absolvování kurzu studenti:
1. Znají důkladně pravidla klasifikace české slovní zásoby.
2. Jsou schopni vysvětlit tendence změn v současné slovní zásobě.
3. Dokážou identifikovat slovotvorné prostředky v češtině a slovotvorné postupy na konkrétních slovech.
4. Znají pravidla pro slovotvornou analýzu.
Osnova
  • 1. Postavení nauky o slovní zásobě v systému lingvistických disciplín. Vztah nauky o slovní zásobě a tvoření slov. Význam poznatků o slovní zásobě pro výuku českého jazyka na 1. stupni základní úkoly.
  • 2. Slovo a pojmenování. Pojmenování jednoslovní a víceslovná - sousloví, frazeologismy.
  • 3. Sousloví v české slovní zásobě. Uplatnění sousloví v textech různých stylových oblastí.
  • 4. Frazeologie v českém jazyce. Frazém, idiom. Konkurence frazémů a nefrazeologických pojmenování. Kritéria klasifikace frazémů.
  • 5. Kritéria členění slovní zásoby (příslušnost slov ke strukturním a nestrukturním útvarům národního jazyka; příslušnost slov ke stylovým vrstvám; expresivita slova aj.).
  • 6. Rozšiřování slovní zásoby. Přejímání slov z cizích jazyků dříve a dnes.
  • 7. Významové vztahy uvnitř slovní zásoby. Synonymie, druhy synonym. Využití synonymie při tvorbě textu. Antonymie, druhy antonym. Polysémie a homonymie.
  • 8. Vztahy hyperonymie a hyponymie (významové nadřazenosti a podřazenosti).
  • 9. Vlastní jména v češtině. Charakteristické znaky a funkce vlastních jmen.
  • 10. Antroponymie. Jména a příjmení, jejich původ a historický vývoj.
  • 11. Toponymie. Druhy toponym.
  • 12. Ostatní druhy vlastních jmen. Význam vlastních jmen pro výuku českého jazyka na 1. stupni základní úkoly.
  • 13. Tvoření slov v češtině. Základní pojmy. Slova motivovaná a nemotivovaná.
  • 14. Druhy tvoření slov v češtině jejich specifické znaky, produktivita.
  • 15. Slovotvorné kategorie, slovotvorné typy.
  • 16. Tendence v současné slovní zásobě a v tvoření slov.
Literatura
  • HAUSER, Přemysl. Slovní zásoba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 45-58. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Tvoření slov. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 59-92. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
  • HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 192 s. URL info
Výukové metody
- Teoretická přednáška s názornou prezentací.
- Ukázky příkladů jazykových jevů k teoretickým otázkám.
- Diskuse, samostudium.
Metody hodnocení
Předpokladem pro udělení zápočtu je zvládnutí odpřednášené látky obsažené v osnově. Bude ověřeno písemkou obsahující cca 20 dílčích otázek, pro získání zápočtu je třeba 80 % správných odpovědí.
Současně student odevzdá písemnou reflexi zvoleného tématu přednášky v rozsahu minimálně 2 strany A4.
Bližší informace viz též na adrese
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=534
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=534
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=534
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.