PdF:ZS1BP_LPM2 Literatura pro mládež 2 - Informace o předmětu
ZS1BP_LPM2 Literatura pro mládež 2
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 1/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- St 16:40–17:25 učebna 1
- Předpoklady
- ZS1BP_LPM1 Literatura pro mládež 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen charakterizovat základní vývojové tendence literatury pro mládež od 90. let 20. století do současnosti ve společensko-historickém kontextu a v kontextu vývoje LPM od jejích počátků v 19. století. Bude připraven zhodnotit přínos významných autorských osobností v rámci žánrových okruhů literatury pro mládež. Bude schopen interpretovat literární text s potvrzením znalostí literárněvědné terminologie.
- Osnova
- 1. Proměny společensko-historické situace a vliv na utváření kulturního kontextu v 90. letech 20. století. 2. Demonopolizace vydávání knih pro děti, profily a hodnocení nových nakladatelství, změny ve struktuře časopisectví pro děti. 3. Stav teorie a kritiky literatury pro mládež po r. 1989. 4. Proměny žánrů, nové tematické oblasti, jednotlivé autorské osobnosti a díla.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012, 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. info
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). Fairy tales in the Czech literature for children and youth (1990-2010). In Milena Šubrtová a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 11-63. Publikace NMU-37/11-02/58. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. info
- TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti : (tvorba, recepce, reflexe). [České Budějovice]: Vlastimil Johanus, 2008, 271 s. ISBN 9788090424722. info
- URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
- URBANOVÁ, Svatava a Milena ROSOVÁ. Žánry, osobnosti, díla : (historický vývoj žánrů české literatury pro mládež - antologie). 3. upr. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita - Filozofická fakulta, 2002, 236 s. ISBN 8070426047. info
- doporučená literatura
- Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek - Petr Čornej - Alena Šidáková Fialová - Pavel Ja. Vydání první. Praha: Academia, 2008, 977 stran. ISBN 9788020016317. info
- Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek - Petr Čornej - Blahoslav Dokoupil - Pavel Janáček. Vydání první. Praha: Academia, 2008, 688 stran. ISBN 9788020015839. info
- Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek - Věra Brožová - Alena Šidáková Fialová - Petr. Vydání první. Praha: Academia, 2007, 549 stran. ISBN 9788020015280. info
- Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek - Petr Čornej - Alena Šidáková Fialová. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 431 s. ISBN 9788020015273. info
- URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. V Olomouci: Votobia, 2003, 363 s. ISBN 80-7198-548-1. info
- TOMAN, Jaroslav. Současná česká literatura pro děti a mládež : (tvorba devadesátých let 20. století). Brno: Cerm, 2000, 31 s. ISBN 8072041703. info
- TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. Brno: Cerm, 2000, 22 s. ISBN 8072041401. info
- Výukové metody
- Typ výuky: přednáška. Výklady kombinují vývojové, žánrové i tematické hledisko.
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení: zkouška, při níž studenti prokáží znalost doporučené literatury a četby (podrobněji viz sylaby I a II v IS). Součástí závěrečného hodnocení ústní zkoušky je písemný test, prověřující znalost společenskohistorického a literárněhistorického kontextu. S podobou testu jsou studenti seznámeni na první přednášce (podrobněji viz ukázka testu ve studijních materiálech k předmětu v IS). Úspěšné absolvování písemného textu je předpokladem ke složení ústní části zkoušky.
- Informace učitele
- Četba, jejíž prověření je součástí zkoušky, byla zadána již v 1. ročníku a předpokládá se obeznámenost se všemi tituly. Nutným předpokladem pro úspěšné složení zkoušky je znalost společensko-historického kontextu a literárněhistorické povědomí na úrovni absolventa SŠ. Ústní zkouška probíhá na základě strukturované písemné přípravy, kterou student vypracuje u zkoušky po zadání otázek.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/ZS1BP_LPM2